Guirlanderne hænger stadig i loftet i 9.b. på Sengeløse Skole. Julepynten nåede aldrig ned inden eleverne blev hjemsendt.

Første dag tilbage i klassen – ni skoledage til eksamen

9.-klasse-eleverne havde tirsdag deres første dag tilbage på Sengeløse Skole siden jul. Og med ni skoledage tilbage inden afgangsprøverne har de travlt. Det vigtigste lige nu er, at eleverne får en god oplevelse med prøverne, siger lærer Stinna Møllesøe.

Publiceret
Skoleleder på Sengeløse Skole Thomas Svenne Langkjær er glad for, at eleverne er vendt tilbage.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I klasselokalet på Sengeløse Skole hænger de lange guirlander stadig i loftet. Julepynten nåede aldrig ned, fordi eleverne kort inden juleferien blev hjemsendt. Og først i dag - lidt over tre måneder senere - har 9.-klasserne fået lov til at vende tilbage til klasselokalet igen.

Der er kun ni skoledage tilbage, inden eleverne tager hul på deres afgangsprøver. Og mens man på andre skoler rundt omkring i landet har haft et lille forspring, så kan afgangseleverne her på Sengeløse Skole i Høje-Taastrup Kommune først mødes rigtig med deres lærere i dag.

Endelig afklaring: Færre afgangsprøver til sommer

Flere af eleverne fortæller, at de har en lille klump i maven, når de tænker på, at de snart skal til afgangsprøve. De vil gerne klare sig godt og håber på at få lov til at brillere på trods af omstændighederne. Men eleverne er ikke de eneste, der er spændte.  

"Jeg er helt vildt nervøs for at skulle have de her elever op til afgangsprøverne om bare ni skoledage. Det fortæller jeg dem selvfølgelig ikke, for lige nu handler det bare om, at de skal blive mentalt klar til at have en god eksamensoplevelse", fortæller Stinna Møllesøe, der er en af de primære lærere i 9.a på skolen.

Savn og gensynsglæde

På Sengeløse Skole har man besluttet, at det er de primærere lærere, der skal følge 9.- klasseseleverne frem til afgangsprøvene. De skal sikre trivslen, og i dag er derfor Stinna Møllesøe, der følger klassen hele dagen.

"Jeg har savnet mine elever helt vildt meget, så det er ret fantastisk at komme tilbage", lyder det fra Stinna Møllesøe.

Knap hver tredje elev har svært ved at følge med under corona

Men på trods af gensynsglæden er det et kæmpe stykke arbjede, der nu går i gang.

"De her elever har faktisk været helt vildt gode til at hive fat i os lærere, hvis der er noget, som de har haft brug for at vende i forhold til deres trivsel under hjemsendelsen. Alligevel er der jo et efterslæb, som vi skal have rettet op på nu. Det er det vigtigste", siger Stinna Møllesøe. 

Skævvridning uder dette års afgangsprøver

Egentlig havde man fra myndighedernes side givet tilladelse til, at kommunens skoler åbnede mandag, men fra kommunalt hold valgte man at give skolerne en forberedelsesdag til at kunne byde eleverne på 5.-9. årgange ordentlig velkommen tilbage. Beskeden om at skulle åbne modtog skolen lidt over middag i fredags.

Lærerne og det resterende personale blev derfor indkaldt til et lynmøde fredag eftermiddag. Det forklarer skoleleder på Sengeløse Skole Thomas Svenne Langkjær.

"Vi skulle finde ud af, hvor vi gerne vil starte med de her 5.-9. klasseselever. Og vi blev hurtigt enige om, at det vigtigste er, at vi tager godt imod dem. Der skal være god stemning, og vi skal gøre elevernes trivsel til vores første prioritet".

Tre uger før eksamen: Hvorfor må vores elever ikke komme i skole?

Derudover er det ifølge skolelederen vigtigt, at eleverne hurtigt får et overblik over, hvad de skal igennem det næste stykke tid. Og selvom Thomas Svenne Langkjær og resten af skolen nu er i fuld gang med at sikre, at eleverne får den bedst mulige oplevelse under dette års prøver, så er skolelederen i tvivl om, det havde været en bedre ide at aflyse:

"Som gammel dansklærer i overbygning er jeg generelt tilhænger af, at der skal være nogle afsluttende prøver, for man kan simpelthen mærke på eleverne, at dét er kæmpestort at stå tilbage med. Men set i lyset af den skævvridning, der har været på grund af corona, så er jeg faktisk lidt i tvivl, om man er landet på den rigtige besluting i forhold til de her afgangsprøver", siger Thomas Svenne Langkjær og fortsætter.

"Der vil være forskel fra skole til skole. Der vil være nogle skoler, der har haft en måned mere til at få lys tilbage i øjnene på eleverne. Og derfor er det jo ikke de samme forudsætninger, som eleverne bliver vurderet udfra". 

Automatiske og lokale nedlukninger - langt om længe

Høje-Taastrup Kommune er ikke det eneste sted, der fredag fik besked om, at en skoleåbning var mulig på den anden side af weekenden. Det skete også i Gladsaxe, Halsnæs, Fredensborg, Brøndby, Albertslund og Vallensbæk. Helsingør blev orienteret onsdag.

Yderligere otte kommuner må åbne: Rødovre og Ishøj skal fortsat holde skolerne lukket

På Sengeløse Skole blev weekenden derfor også inddraget til planlægningen af genforeningen med mellemtrin og udskoling.

"Vi har haft travlt. Ud over de strukturelle ting, som skulle falde på plads, så har vi jo også fortsat skulle håndtere coronasager. Så er der forældre, der er blevet smittet, nogle blandt personalet der er nære kontakter til nogen, der er blevet smittet, og så ringer de fra forvaltningen med opdateringer om smitte i lokalsamfundet", fortæller Thomas Svenne Langkjær.  

Håb for næste skoleår

Selvom man på Sengeløse Skole er fuld af gåpåmod og ønsker at sørge for, at eleverne får den bedst mulige tid, inden de går på sommerferie, så er man efterhånden også udkørt ovenpå et skoleår med corona.

Coronaomstillinger udmatter lærerne: Det skal du være opmærksom på

"Eleverne er trætte, og vi er trætte. Det har været et hårdt år, og vi har brug for snart at kunne få lov til at gøre det, som vi brænder for i stedet for at bruge al vores tid på coronaregler", fortæller tillidsrepræsentant for skolens pædagoger Yvonne Nielsen, og Thomas Svenne Langkjær stemmer i.

"Der er efterhånden en smule slitage, når det kommer til det mentale. Man er bare træt af genåbninger og nedlukninger, fjernundervisning, nødundervsining, nødpasning, fysisk undervisning, udeundervisning og holddeling. Der har været meget det her skoleår. Og lærer, pædagoger og skoleledelser har under i år dokumneteret, at de i den grad er gode til at omstille sig".

Powered by Labrador CMS