Forskning

Elever med ADHD og autisme kan være svære at nå gennem traditionel undervisning, men det er lykkedes at engagere dem ved at lade dem deltage aktivt i arbejdet på herregårdsmuseet.

Historiske miljøer motiverer elever med ADHD og autisme

Elever, som har svært ved at koncentrere sig og handler meget impulsivt, har stort udbytte af undervisning, hvor praktiske aktiviteter går i samspil med et historisk miljø. Det viser et speciale om museumsundervisning for børn med indlæringsvanskeligheder.

Publiceret

Netværk for museumsundervisning

Gammel Estrup indgår i det nationale netværk formuseumsundervisning for børn med særlige behov. Netværket harblandt andet til formål at kvalificere og udviklemuseumsundervisningen for børn med særlige behov i hele landet.Resultaterne fra Helle Ingerslev Kristensens speciale vil bliveudbredt nationalt gennem netværket. 

Den læring og de kulturelle værdier, som findes på museer som Gammel Estrup, giver børn og unge med indlæringsvanskeligheder en mulighed for at lære om sig selv som historieskabte og historieskabende individer, mener museumsdirektør Britta Andersen.
"Mine undersøgelser viser, at eleverne kan opnå en god forståelse af begreber som mangelsamfund, når forløbene er konkret forankret i kulturmiljø, bygninger og fysiske genstande", siger Helle Ingerslev Kristensen, der har kastet sig over sav og buk.
"Det har vist sig, at denne elevgruppe kan indgå i undervisningsforløb om tidligere tiders herregårdskultur med både lyst, deltagelse og engagement. De kan ovenikøbet koncentrere sig i længere tid", siger Helle Ingerslev Kristensen.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Cand. mag. og museumsformidler Helle Ingerslev Kristensen har undersøgt, hvilke faktorer der fremmer læringen og motivationen hos elever med eksempelvis ADHD eller forstyrrelser inden for autismespektret.

Museer har gode erfaringer med forløb for specialelever

"Ved at arbejde med praktiske aktiviteter oplever eleverne - måske for første gang i deres liv - at de kan noget i en læringssammenhæng, og så bliver både deres motivation og udbytte af museumsformidlingen større", siger Helle Ingerslev Kristensen om sit speciale "Læringspotentialer i museumsundervisning for børn med indlæringsvanskeligheder", som hun har udført på herregårdsmusset Gammel Estrup på det nordlige Djursland.

Eleverne deltager med både lyst og engagement

Elever med ADHD og autisme kan være svære at nå gennem traditionel undervisning, men det er lykkedes at engagere dem ved at lade dem deltage aktivt i arbejdet på herregårdsmuseets værksteder.

"Det har vist sig, at denne elevgruppe kan indgå i undervisningsforløb om tidligere tiders herregårdskultur med både lyst, deltagelse og engagement. De kan ovenikøbet koncentrere sig i længere tid. Det handler bare om at have en meget praktisk tilgang og de rette rammer", forklarer Helle Ingerslev Kristensen.

Eleverne kan opnå god forståelse for abstrakte begreber

Eleverne har brug for struktur og velafgrænsede undervisningsmiljøer, og netop Gammel Estrups autentiske, historiske miljøer, som er fri for unødig forstyrrelse og sansestimulering, virkede stærkt motiverende for elevernes indlevelse i værkstedsaktiviteterne.

Den Gamle By har succes med undervisning til elever med særlige behov

"Mine undersøgelser viser, at elever, som normalt har vanskeligt ved at lære abstrakte forhold som eksempelvis tidsperioder, kan opnå en god forståelse af begreber som mangelsamfund, når forløbene er konkret forankret i kulturmiljø, bygninger og fysiske genstande. Og det lader til, at de praktiske forløb også skaber en mere flerstrenget læring end i stillesiddende forløb, som er præget af formidlerens fortælling", siger Helle Ingerslev Kristensen.

Et museum for børn med indlæringsvanskeligheder

Helle Ingerslev Kristensen har skrevet sit speciale i samarbejde med herregårdsmuseet, hvor feltarbejdet og undervisningen af børn fra lokale specialskoler og specialklasser har fundet sted. Museet har planer om at fortsætte med at lave undervisningstilbud til børn med indlæringsvanskeligheder.

"Nyere forskning indikerer, at social - og ikke mindst kulturel - kapital har overordentlig stor betydning for børn og unges mulighed for at klare sig. Det gælder naturligvis også børn og unge med indlæringsvanskeligheder", siger museumsdirektør Britta Andersen.

Museet er på rette vej med sansebåren formidling

Den læring og de kulturelle værdier, som findes på museer som Gammel Estrup, giver børn og unge med indlæringsvanskeligheder en mulighed for at lære om sig selv som historieskabte og historieskabende individer. På den måde kan de opnå samme referenceramme og kulturelle kapital som andre børn og unge, mener direktøren.

Den Gamle By byder børn med særlige behov på lugt, smag og følelser

"Nu har vi belæg for, at vi er på rette vej med den sansebårne praktiske formidling, så vi vil selvfølgelig fortsætte og udvikle vores tilbud til denne gruppe unge", siger Britta Andersen.

Du kan læse Helle Ingerslev Kristensens speciale via linket til højre.

Læs mere

Specialet "Læringspotientialer imuseumsundervisning for børn med indlæringsvanskeligheder"