Museer har gode erfaringer med forløb med specialelever

Museer appellerer til børn med særlige behov, fordi de har mange genstande og dygtige folk til at sætte dem ind i en forståelig sammenhæng. I Fredericia har bymuseet succes med et rollespil, hvor elever og lærere går i krig på byens volde.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den Gamle By i Aarhus er i gang med at udvikle tilbud til børn med særlige behov, men er langt fra det eneste museum, der arbejder med inklusion, fortæller projektleder Trine Hyllested, der koordinerer museumsundervisning i Region Syddanmark.

"Der er flere fordele ved at tage på museer med elever fra specialskoler. Ved at rykke dem ud af deres vante rammer skal de forholde sig til lærere, kammerater og undervisning på en anden måde end den sædvanlige. Samtidig byder museerne på fortællinger, eventyr, oplevelser. Noget af det, jeg husker fra min egen skoletid, er den undervisning, der var anderledes", siger Trine Hyllested.

Historiske dramaforløb frigør energier

Det er specielt at stå ved skansen på Dybbøl, når man får at vide, at det ikke bare er en bakke, mener projektlederen.

'Jernbaneskinnerne i Auschwitz er heller ikke bare jernbaneskinner, når man får at vide, at de blev brugt til transport af mennesker, der skulle slås ihjel. Museerne har højt uddannede folk til at sætte tingene i perspektiv, og de er specielle, fordi de har så mange genstande. Her kan man få en stenøkse i hånden for første gang. Jeg blev selv rystet, da jeg stod med en hjerneskal fra et rigtigt menneske".

Bymuseet i Fredericia er et af de museer, der arbejder bevidst med inklusion ud fra rollespil. En medarbejder tager først ud på skolen og forklarer eleverne spillereglerne, inden de skal være soldater på volden eller arbejde i museumsgården.

"Historiske dramaforløb kan frigøre energier, fordi eleverne bliver udfordret på en helt anden måde end til daglig, og lærerne kan måske lære noget af at se eleverne fra andre vinkler. De kan også fotografere forløbet og bruge billederne i undervisningen bagefter. Eleverne får både ting i hænderne og en fælles erfaring", siger Trine Hyllested.

Eleverne glemmer aldrig dagen som soldat

I rollespillet i Fredericia bliver eleverne indrulleret i den danske hær anno 1849 med navneopråb og aflæggelse af ed, og de skal marchere og indgå i vagttjenesten.

Elever fra specialskoler lever sig ind rollerne, fortæller dramapædagog John Mortensen fra bymuseets skoletjeneste.

"Vi havde én, der skulle være lægprædikant, og som på egen hånd havde fået fat i en bibel. Rollespillet er i det hele taget meget praktisk anlagt, fordi eleverne får ordre om, hvad de skal gøre. Samtidig skaber uniformerne samhørighed på tværs af elevernes faglige evner i skolen", fortæller John Mortensen.

Rollespillet henvender sig til elever fra 5. klasse og op, og de glemmer aldrig, at de har været soldat på volden.

"Jeg får mange kommentarer fra større elever, når jeg kommer ud på skoler for at vejlede en mindre klasse i rollespillet", siger John Mortensen.

Lærerne spiller med

Også lærerne får roller. En kvinde rykker i køkkenafdelingen og laver mad til soldaterne, mens en mand bliver sergent med ansvar for at få en deling soldater til at flette skansekurve på voldskråningen. Kurvene bruges som skydeskjul.

"Eleverne oplever nogle gange, at deres lærere har svært ved at spille drama", siger John Mortensen, der på grund af stigende efterspørgsel er begyndt at udbyde flere rollespil end tidligere.

Som noget nyt udbyder bymuseet også syv helt nye it-rollespil på sin hjemmeside.

Læs mere

Skoletjenesten på Fredericia Bymuseum

Museumsundervisning syd