Tal i mønstre og farver. Eller tabeller? Hvad ser du? Hvad ser eleverne i 1. klasse - og dem i 8. klasse? Mange muligheder for at tale matematik, lyder det på lærernes kursus
Tal i mønstre og farver. Eller tabeller? Hvad ser du? Hvad ser eleverne i 1. klasse - og dem i 8. klasse? Mange muligheder for at tale matematik, lyder det på lærernes kursus

Udviklingsprojekt: Sæt ord på matematikken

Hvad ser I? Lærere fra Lejre sætter ord på en tabel i mange kulører. De ser primtal og mange anvendelsesmuligheder for tabellen. Tre års kursus i eksperimenterende matematik er i gang.

Publiceret
Her tales matematik - en gruppe lærere fra Lejre på kursus på professionshøjskolen Absalon
Her tales matematik - en gruppe lærere fra Lejre på kursus på professionshøjskolen Absalon

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Omkring 25 lærere fra Lejre Kommune er endelig kommet i gang med første kursusdag i deres udviklingsprojekt på professionshøjskolen Absalon. Det har - selvfølgelig - været corona-udskudt, men nu er lærere og matematikvejledere kommet godt i gang med BEAM - Bedre Eksperimenterende og Anvendelsesorienteret Matematikundervisning.

Novo Nordisk Fonden har givet 3,7 millioner kroner, der blandt andet går til vikardækning på skolerne og til underviserne fra Absalon. Det treårige projekt indeholder hele kursusdage, møder på skolerne og besøg af lektorerne ude i lærernes undervisning.

"De regnede løs, men nogle blev meget frustrerede, da de fandt ud af, at jeg ikke vidste præcist hvor mange bøger, der er", griner hun.

Lærerne har mange bud på samtale om den farvede tabel.

Matematiske udfordringer

Matematiske udfordringer

Lejre-lærerne diskuterer i grupper, hvor udfordringerne er i eksperimenterende og anvendelsesorienteret matematikundervisning.

"God klasserumsledelse er vigtig. I min 2.-klasse ville det ikke kunne lade sig gøre lige nu, fordi jeg endnu ikke har styr nok på klassen. Det er en udfordring. Man skal kende sine elever og have en god relation, så den skal opbygges først", lyder et input fra en lærer.

Konsulent i Lejre Kommune og lærer på Allerslev Skole Dorte Meesenburg fortæller, at kommunens skolechef straks var med på ideen om dette udviklingsprojekt, da hun fik den præsenteret.

"At have tid til kompetenceudvikling giver en ro. Vi får som lærere ikke mange kurser mere - ofte kun lige et par timer en eftermiddag, så man griber det, når chancen er der. Her er der tid til deltagelsen og det betyder, at den enkelte lærer ikke ser en stor ekstra byrde, men netop en udviklingsproces over noget tid", siger Dorte Meesenburg.

"Børn skal tænke matematik - ikke bare handle", siger lektor Bent Lindhardt i sit oplæg og fortæller, at planen med udviklingsprojektet også er at bevæge sig ind i en STEM-tænkning (Science, Technology, Engineering and Matematics) med det eksperimenterende og anvendelsesorienterede i undervisningen.

Fra professionshøjskolen Absalon er det Stine Dunkan Gents, Bent Lindhardt, Dorte Ivarsen, Karl-Otto Markussen og Helle Østerby, der står for kurset.

Lærerne bliver inddelt i indskolingshold, mellemtrins- og udskolingshold. Det første skoleår skal bruges til problemidentifikation og undersøgelse af hvor lærerne og klasserne er i den undersøgende tankegang og undervisning. Næste skoleår vil klasser og lærere gennemgå fire undervisningsforløb. Derefter er der evaluering.

Powered by Labrador CMS