Matematik
0   7

Undersøgende matematikopgaver klar til brug i undervisningen

Hvor meget fylder en burhøne eller tre? Bind og tæl knuder eller regn ud, hvad en samling af kasser vejer. Nu er det muligt at afprøve nogle af de matematikopgaver og grublere, som folkene bag projekt Kvalitet i Dansk og Matematik (KiDM) har udviklet.

På websitet kidm.dk kan du se de undersøgende matematikopgaver, som elever i 4. og 5. klasse har arbejdet med i forskningsprojektet. Der er grublere, opgaver i modellering og forskellig undersøgende virksomhed. Danskopgaverne bliver frigivet senere, og til efteråret regner gruppen bag projektet at præsentere resultaterne af projektet på en konference.

Kvalitet i Dansk og Matematik 

KiDM er et forsknings- og udviklingsprojekt, der kører fra 2016 til 2019. Det omfatter 4.-5. klasse i matematik og 7.-8. klasse i litteraturundervisning i dansk.

Projektet handler om undersøgende, dialogisk og anvendelsesorienteret undervisning.

Kvalitet i Dansk og Matematik er et landsdækkende projekt igangsat af Undervisningsministeriet i samarbejde med Skolelederforeningen og Danmarks Lærerforening. Ministeriet har afsat 20 millioner kroner til det.

Projektet gennemføres af et konsortium bestående af Aalborg Universitet, Syddansk Universitet, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, Professionshøjskolen Absalon, UC SYD og University College Nordjylland.

Læs meget mere på forskningsprojektets website kidm.dk Her er matematikopgaverne tilgængelige samt mere materiale om didaktikken og tankerne bag. 

 

Eleverne kan binde knuder på en snor, tælle hvor mange de hver især kan nå at binde på et minut, og de kan udarbejde diagrammer over knudetallene, sammenligne med andre klasser, finde antallet af knuder man kan binde i gennemsnit - eller hvilke opgaver, de nu kan generere i det undersøgende arbejde.

Der er opgaver om at kategorisere ting i poser, om rektangeltal og hvordan man kan finde frem til hvad en gruppe af kasser vejer, når man ved, hvad de vejer tilsammen to og to.

Artiklen fortsætter under banneret

Man kan prøve sig frem, pusle sig frem, tænke sig frem til løsninger - og ofte er der flere løsninger på problemerne. Hvordan regner man for eksempel ud, hvor mange bøger der er i det pædagogiske læringscenter uden at tælle dem?

Lærerne har i projektet fortalt, at eleverne opnår en øget grad af selvstændighed, når de arbejder undersøgende med matematik. De går lettere selv i gang med en opgave, bliver bedre til at løse den slags opgaver og de taler meget mere matematik end ved andre opgaver. De samarbejder mere og får sat ord på matematikken sammen. Det viser nogle af de foreløbige resultater af forskningsprojektet.

Nogle af eleverne opfatter ikke de undersøgende opgaver som matematik, mens andre kan godt lide de grublere, som frustrerer andre. 

 Find opgaverne her:


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.851 andre er allerede tilmeldt
Vind hotelophold i julekonkurrencen

Så er det blevet juletid, og folkeskolen.dk har i den anledning en julekalender, hvor du hver dag frem til juleaften kan finde dagens låge-opslag med en præmie på vores Facebookside. Du er også med i lodtrækningen om hovedpræmien, hvor du kan vinde et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller. Tjek vores Facebookside hver dag i december for at være med!

Deltag i konkurrencen