En lærerstuderende her på Campus Esbjerg kan forvente 42 procent mere undervisning end én i Kolding.

Rigsrevisionen følger stadig timetalsudviklingen på læreruddannelsen

Timetallet på læreruddannelsen har vist en positiv udvikling de senere år, men der er dog stadig stor variation i timetallet på uddannelserne, så det bliver fortsat fulgt af Rigsrevisionen, skriver Rigsrevisionen i et notat.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Rigsrevisionen skriver, at Uddannelses- og Forskningsministeriet har taget en række initiativer til at udbrede god praksis og sikre en bedre resurseudnyttelse på lærer- og pædagoguddannelserne.  Revisionen har netop fulgt op på sin kritik af de to uddannelsernes timetal i 2016. Revisionen vil fortsat holde øje med variationen i timetallet, fordi der er stor forskel på timetallet alt afhængig af hvor i landet, man tager sin uddannelse. Pædagoguddannelsens timetal er steget mest siden beretningen fra 2016. På de fire uddannelser til socialrådgiver, sygeplejerske, pædagog og lærer har der været en positiv udvikling i det laveste tilbudte timetal fra 2017/18 til 2019/20.

Rigsrevisionen: For lidt undervisning for pengene på læreruddannelsen

I notatet står, at en lærerstuderende i Esbjerg kan forvente 42 procent flere timer end en lærerstuderende i Skive. På pædagoguddannelsen får en studerende i Kolding 82 procent flere timer end en studerende på Bornholm. Så der er altså stadig stor forskel i timetallet på de forskellige uddannelser.

Rigsrevisionen vil også fortsat holde øje med ledelsesinformationen om undervisernes arbejdstid. De tre professionshøjskoler UC Syd, Via University College og Professionshøjskolen UCN er i mål, når det gælder at kunne opgøre medarbejdernes tidsanvendelse centralt - sådan at det overordnede ledelsesniveau kan se hvordan medarbejdernes resurser anvendes på kerneopgaverne. Derimod er tre professionshøjskoler endnu ikke i mål på dette punkt og bliver fortsat fulgt - det er Københavns Professionshøjskole, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole samt Professionshøjskolen Absalon. Her indskærper ministeriet, at der er en klar forventning om, at det sker snarest muligt.

Læs mere

Rigsrevisionens notat