Fra en demonstration mod besparelser på professionshøjskolerne sidste år.

Rigsrevisionen: For lidt undervisning for pengene på læreruddannelsen

Underviserne på læreruddannelsen kunne undervise mere, de studerende få højere karakterer og færre droppe ud, uden at det ville koste professionshøjskolerne ekstra, siger Rigsrevisionen i en ny beretning.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er et forbedringspotentiale på gennemsnitligt tre-syv procent på lærer-, pædagog- og sygeplejeuddannelserne, konkluderer Rigsrevisionen i en undersøgelse, som Rigsrevisionen selv tog initiativ til sidste år for at vurdere, om professions­højskolerne forvalter deres resurser til undervisning på de fire største professionsuddannelser effektivt.

Timetallet til de socialrådgiverstuderende er nogenlunde ens fra professionshøjskoler til professionshøjskole, mens det for lærer- sygeplejerske- og pædagogstuderende svinger voldsomt fra uddannelsessted til uddannelsessted.

Det har fået statsrevisorerne - som er politikere og udpeget af i Folketinget -  til at kritisere professionshøjskolerne for ikke at forvalte midlerne godt nok:

"Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at professionshøjskolerne ikke har forvaltet deres resurser til undervisning tilstrækkeligt effektivt. Statsrevisorerne bemærker særligt, at der er stor forskel på, hvor mange undervisningstimer professionshøjskolerne tilbyder de studerende", lyder den kritik, som statsrevisorerne i dag har givet Rigsrevisionens beretning med på vejen.

Stor forskel på læreruddannelsernes timetal



Rigsrevisionen kritiserer også, at underviserne ikke bruger en større del af deres arbejdstid på undervisning, end de gjorde før OK13 - i gennmsnit går cirka havdelen af arbejdstiden til undervisning. Det har ledelserne ikke prioriteret højt nok, siger rigsrevisorerne, og Uddannelses- og Forskningsministeriet har heller ikke i tilstrækkelig grad holdt dem oppe på det.

Tidligere har har professionshøjskolernes egne undersøgelser vist, at mange studerende ikke bruger en fuld arbejdsuge på studiet - for eksempel var det kun 43 procent af de lærerstuderende, der brugte mere end 30 timer om ugen på studiet i en undersøgelse fra 2014.