12 millioner til skolernes samarbejde med nydanske forældre

Ministeriet for flygtninge, indvandrere og integration har netop givet 12 millioner kroner i støtte til 32 skole-hjemvejledere på skoler over hele landet. Vejlederne skal gøre en særlig indsats for skolernes samarbejde med nydanske forældre.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Langt de fleste ansøgere i denne runde har været skoler. Vi har modtaget mange ansøgninger fra skoler, som ligger i kommuner, der i en af de tidligere ansøgningsrunder har fået bevilget en skole-hjemvejleder. Det siger selvfølgelig noget om, at kommunerne har været glade for indsatsen og ønsker at udbrede den", siger Katrine Stenild fra Ministeriet fra flygt-ninge, indvandrere og integration.

Ministeriet har modtaget 38 ansøgninger. Og har valgt at støtte 32 skole-hjemvejledere. 32 skoler han søgt om støtte, mens kun seks kommuner har søgt. I løbet af de seneste to år er der ansat i alt 101 skole-hjem vejledere på skoler med mange tosprogede elever.

Støtte til 15-timers stilling

Skolerne får støtte til at ansætte en skole-hjemvejleder i 15 timer om ugen, samt 15.000 kroner om året til aktiviteter med nydanske forældre. Derudover tilbydes skole-hjemvejlederen et efteruddannelseskursus i samarbejdet med nydanske forældre.

Ministeriet har fået mange positive tilbagemeldinger fra skole-hjemvejlederne, og forsøger at hjælpe dem til at danne netværk, hvor de kan dele viden om deres funktion på skolerne.

"Selvfølgelig står de overfor nogle udfordringer, idet deres opgave er at ændre på en skole-hjemkultur på skolen. Her er netværk meget brugbart for dem. Mange af skole-hjemvejlederne har igangsat lokale netværk, hvilket er en rigtig god idé. Ministeriet faciliterer en årlig netværksdag for skole-hjemvejlederne og vi har oprettet et virtuelt netværk, som en del af skole-hjemvejlederne er meget aktive på".

Mange måder at gribe opgaven an på

Det er meget forskelligt, hvordan skole-hjemvejlederne griber deres opgave an. På Tovshøjskolen i Århus er der 100 procent tosprogede elever. Her vil skole-hjemvejlederen styrke samarbejdet med forældrene ved at tage på besøg i hjemmene og oprettet en træffe-tid, så forældrene kan henvende sig. Desuden vil skolen arrangere dialogmøder med forældrene.

"Det vigtigste er, at skole-hjemvejlederen sørger for at forankre de nye idéer og arbejdsmetoder til lærerne. Ligeledes er det vigtigt, at skoleledelsen bakker op om deres arbejde, så skolens skole-hjemsamarbejde får et samlet løft", siger Katrine Stenild.

Ministeriet har igangsat en større evaluering af initiativet. Teori og Metodecenteret står for evalueringen, som vil ligge færdig i efteråret 2012.

Følgende skoler/kommuner har i år fået støtte til at oprette en skole-hjemvejleder:

Absalonskolen (Holbæk), Alkjærskolen (Ringkøbing-Skjern), Birkelundskolen, Sønderlands-skolen (Holstebro), Brårup Skole (Skive), Damhavens Skole (Vejle), DIA-Privatskole, Ting-bjerg Skole, Klostervængets Skole, Hillerødgades Heldagsskole, Nord-Vest Privatskole (Kø-benhavn), Hendriksholm Skole (Rødovre), Hømarkskolen, Svendborg Kommune (Svend-borg), Kirstinedalsskolen (Køge), Lindegårdsskolen (Lyndby-Tårbæk), Lindeskovskolen (Guldborgsund), Marienlystskolen (Frederikssund), Nordagerskolen (Faaborg- Midtfyn), Ny-borg Kommune, Nørrevangsskolen, Vestervangskolen (Randers), Sct. Jørgens Skole, Østervangsskolen (Roskilde), Seden Skole (Odense), Skjoldborgvejens Skole (Fredericia), Skolen på Herredsåsen (Kalundborg), Struer Østre Skole, Sønderskov-Skolen (Sønderborg), Søndre Skole (Norddjurs), Tovshøjskolen (Aarhus) og Værebro Skole (Gladsaxe).