Lærer Anders Schunk (tv) og pædagogisk leder på Elev Skole Peter Kilden Grøn (th) efter prisoverrækkelsen, der foregik i Lokomotivværkstedet i København i mandags.

Aarhus-skole får pris for at vende klasseværelset på hovedet

”Nu er lektier ikke bare noget, der skal laves, fordi man var langsom i timen. Lektier skal laves, så man kan have fart på i timen.” Sådan siger lærer Anders Schunk om sin skoles projekt ”Flipped Classroom”, der netop har modtaget KL’s andenplads for innovative projekter.

Publiceret

Dommerpanelet

Kommunaldirektør Rikke Vestergaard,Kolding Kommune
Kommunaldirektør Henrik Kolind, Roskilde Kommune
Cheføkonom Jan Olsen, KL
Innovationschef Christian Bason,MindLab    

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Projekt "Flipped Classroom" er inspireret af amerikanske erfaringer med at vende undervisningen om, sådan så eleverne får overstået forelæsningen derhjemme og kommer i skole parat til at løse opgaver og diskutere stoffet i skolen, hvor læreren så har tid til at hjælpe hver enkelt elev eller gruppe på deres præmisser. På Elev Skole i Aarhus er det foregået sådan, at eleverne har fået et link til en film og et par spørgsmål, som de så har set og besvaret derhjemme. Det giver en helt anden undervisningssituation, når eleverne så møder i skole næste dag.    

"Elevernes kreativitet får lov at fylde, og der er plads til processer, hvor eleverne skaber - frem for bare at sidde og lytte", siger en af nøglepersonerne i projektet, lærer Anders Schunk, i en pressemeddelelse.

På denne video præsenterer han, hvad Flipped Classroom går ud på.

 

I konkurrence med 83 projekter

I alt var 83 projekter af forskellig art fra 55 kommuner indstillet til KL's innovationspris i år. Dommerne i KL's panel begrundede blandt andet Elev Skole's fine andenplads med projekt Flipped Classroom's overensstemmelse med skolereformen: "Projektet rammer lige ind i kernen af folkeskolens udvikling og det, som folkeskolereformen står på", hed det.

Elev Skole har modtaget støtte til projektet gennem lokale innovationsmidler i område Grenåvej Vest.