Folkeskolens leder:
Hvordan kunne det ske?
De resultater, som Søndervangskolen opnåede for de tosprogede elever, var helt utrolige – og forældrene var begejstrede og bakkede skolen op. Men nu har de utrolige resultater vist sig at være netop utrolige, opnået med manipulation og direkte snyd gennem flere år.
Det uhyggelige er, at der har været rygter om Søndervangskolen i årevis, og at forvaltningen i Aarhus Kommune tilsyneladende har ladet sig spise af med en overfladisk redegørelse fra skoleledelsen.
Der er desværre nogle genkendelige træk i den type sager. For eksempel indgår der ofte nogle børn, som kræver noget ekstra. Det kan være elever med diagnoser eller som her tosprogede. Alle vil gerne hjælpe, og det får måske lærerne til at strække sig længere, end de ellers ville gøre.
Mange har nok håbet, at det faktisk var lykkedes at finde opskriften på en succes. Men det var bare kejseren, som påstod at have fået nye klæder, mens alle klappede.
Flere politikere har bedt om redegørelser. Det er ikke nok. Hele forløbet skal rulles op! I detaljer.