Se det interaktive kort under artiklen

Her får eleverne flest timer uden linjefagsuddannet lærer

I hver femte time på danske skoler har læreren, der står ved tavlen, ikke linjefagskompetence til at undervise i faget. Men der er store udsving i dækningen fra kommune til kommune. Se her på kortet, hvordan det ser ud i din kommune.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Solrød syd for København har man fået organiseret skolerne på en måde, så kun 9 procent af timerne bliver varetaget af lærere, som ikke har linjefagskompetence. Godt ser det også ud i Aalborg og Lyngby-Taarbæk, der kun mangler linjefagsuddannede lærere i 11 procent af timerne.

Da linjefag til alle blev til 95 procent

 I den anden ende af skalaen finder man dels de to små kommuner Fanø og Læsø, men derefter kommer Vordingborg, hvor over en tredjedel af timerne (34 procent) bliver varetaget af lærere uden det relevante linjefag og også store kommuner som Høje-Taastrup og Aarhus, som mangler linjefagsuddannede lærere i henholdsvis 31 og 30 procent af timerne.

Kortlægning: Disse tre fag skal lærerne efteruddannes i

Kilde: Kortlægning af linjefagsdækning (Uni-C, 2013)