Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Over halvdelen af de ansatte på specialskoler bliver hvert år udsat for vold og trusler i deres arbejde. 57 procent af lærerne og 74 procent af pædagogerne er inden for det seneste år blevet slået af eleverne. Det viser en undersøgelse fra Arbejdsmedicinsk Klinik i Herning, og som Branchearbejdsmiljørådene for undervisning og forskning og for social og sundhed, BAR U&F og BAR SoSu, offentliggjorde for en måned siden.
Ansatte på specialskoler udsat for vold og trusler
Det kan have alvorlige konsekvenser for dem, der bliver ramt, og for hele arbejdspladsen. Derfor besluttede de to branchemiljøråd at nedsætte et netværk med otte specialskoler, som skal komme med input til, hvordan volden kan forebygges.
Specialskoler søges til netværk om forebyggelse af trusler og vold
Hver skole skal stille med en skoleleder, en arbejdsmiljørepræsentant og en tillidsrepræsentant til tre heldagsmøder hen over vinteren. Men selv om der skal investeres et stort antal arbejdstimer, har knap 30 skoler ønsket at være med. Derfor har branchemiljørådene besluttet at tage ti skoler med, men har altså måttet skuffe to ud af tre skoler.
Vejen til forebyggelse går gennem pædagogik
Vesterbakkeskolen i Randers er en af de ti, der er sluppet igennem nåleøjet. Skolen har 100 elever med generelle indlæringsvanskeligheder og varigt nedsat funktionsevne.
"Vi lever i en verden, hvor børnene ikke kan gøre ved, at de gør, som de gør, så vi oplever både vold blandt eleverne indbyrdes og mod personalet. Vi vil gerne have ideer til, hvilke pædagogiske virkemidler, vi kan anvende, for det er gennem pædagogik, vi skal forebygge problemet", siger skoleleder Wivi Hoijer.
Truende tilråb og nedværdigelser fylder på specialskolerne
Uden inspiration ender det med, at skolen blot reagerer påvolden, som den plejer, mener hun.
"Vi har en lang række skemaer, som vi registrerer volden med, så vi kan analysere den i ledelsen og i sikkerhedsgruppen. Vi prøver at finde ud af, hvad vi kan gøre anderledes, for hvis en elev med svær autisme og et udviklingsstadie som en toårig bliver ved med at kaste ting efter personalet dur det ikke at sige: 'Det må du ikke!' Her må vi prøve noget andet, og hvis det ikke hjælper, må vi finde på noget nyt. Nogle gange kan vi blive ved, uden at det hjælper, og hvad gør vi så? Vi vil gerne blive endnu klarere på, hvordan vi kan aflede eleverne, så vi undgår volden."
Bidrager med 61 års erfaring
Selv træder Vesterbakkeskolen ind i netværket med 61 års erfaring med specialundervisning og et omfattende registreringssystem.
"Det har man også andre steder, men vi har selv udviklet nogle elementer i vores system for at være på forkant. Vi er også lige flyttet ind på en tidligere teknisk skole, som er blevet bygget om, så vi har en skole, hvor der blandt andet er meget plads i garderoben og på legepladsen, så vi kommer også med nogle ideer til indretningen", siger Wivi Hoier.
Trods trusler og vold føler specialskolernes ansatte sig trygge
Ingen skoler for voksne har søgt om at komme med
Selv om de fleste specialskoler er for børn og unge under 18 år, ville branchemiljørådene gerne have haft skoler for voksne med i netværket, men der var ikke en eneste ansøger fra voksenområdet med i feltet.
"Det er svært at sige præcist hvorfor. Et bud kan være, at vi ikke er nået ud til dem, eller måske har voksenområdet en længere tradition for voldsforebyggelse og er derfor længere i indsatsen, og så har de ikke så stort et behov for at udveksle erfaringer i et netværk", siger udviklingskonsulent og projektleder Lise Keller fra sekretariat for Branchearbejdsmiljørådene.
Specialskolernes lærere er mindre udsatte end pædagogerne
Listen over de ti udvalgte skoler
De udvalgte skoler til netværket om forebyggelse af trusler og vold er:
Bakkeskolen, Gladsaxe (børn med autisme, som samtidig har moderate til svære indlæringsvanskeligheder).
Brøndagerskolen, Albertslund (børn og unge med autisme og generelle indlæringsvanskeligheder).
Egebakken, Aalborg (børn med autisme og lignende gennemgribende udviklingsforstyrrelser, herunder børn med sekundære psykiske vanskeligheder).
Fjordskolen, Roskilde (børn med multiple handicaps og generelle indlæringsvanskeligheder og børn fra normalområdet, primært med svære opmærksomhedsforstyrrelser (ADHD) og autismespektrum-forstyrrelser).
Specialcenter Grønnebakken, Kolding (børn og unge inden for autismespektret).
Kaløvigskolen, Aarhus, (normalt begavede børn med adfærds- kontakt eller trivselsproblemer).
Langagerskolen, Aarhus (børn med autisme spektrum forstyrrelser og/eller svær ADHD).
Mølledamsskolen, Fredericia (normaltbegavede børn med adfærdsforstyrrelser).
Pilehaveskolen, Assens (udviklingshæmmede børn)
Vesterbakkeskolen, Randers (elever med generelle indlæringsvanskeligheder og varigt nedsat funktionsevne).
Skolerne mødes første gang i slutningen af november og derefter til januar og i marts.. Deres erfaringer skal munde ud i en pjece med gode råd til andre specialskoler om, hvordan de kan forebygge trusler og vold.