Mange lærere på specialskoler udsættes for slag og spark, men truende tilråb er det mest udbredte.

Truende tilråb og nedværdigelser fylder på specialskolerne

At blive råbt ad på truende vis er den type trussel, flest lærere på specialskoler bliver udsat for. Dernæst følger ”at blive kaldt nedværdigende ting på truende vis”. Når eleverne griber til vold, er det mest almindelige, at de skubber til lærerne.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Over halvdelen af de ansatte på specialskoler bliver hvert år udsat for vold og trusler i deres arbejde. Værst går det ud over pædagogerne, men lærerne bliver også ramt. 57 procent af lærerne er inden for det seneste år blevet slået af eleverne, viser en undersøgelse, Branchemiljørådet Undervisning & Forskning, Bar U & F, har lavet sammen med Arbejdsmedicinsk Klinik i Herning og Københavns Universitet.

Ansatte på specialskoler udsat for vold og trusler

Undersøgelsen viser også, hvad lærerne bliver udsat for. Her er det først og fremmest trusler, der boner ud. Inden for det seneste år viser tallene:

At 78,8 procent er blevet råbt ad på truende vis.

At 71,8 procent er blevet kaldt nedværdigende ting på truende vis.

At 56,9 procent er blevet truet med genstande.

At 54,5 procent er blevet truet med bank.

25-30 procent udsættes for trusler ugentligt

For at give et billede af intensiteten af truslerne på de 19 specialskoler i undersøgelsen, har forskerne lavet en tabel over de lærere, der enten dagligt eller ugentlig bliver udsat for trusler i forbindelse med deres arbejde.

Tabellen viser, at 25 til 30 procent af lærerne oplever at blive råbt ad på truende vis eller at blive kaldt nedværdigende ting, mens 16,1 procent bliver truet med bank og 9,7 procent med genstande.

Det er med andre ord ikke nær så mange, der bliver udsat for trusler hverken dagligt eller hver eneste uge, men en betragtelig del af lærerne gør.

To ud af tre lærere er blevet skubbet af en elev

Når det kommer til vold, er to ud af tre lærere (66,6 procent) blevet skubbet til af en elev i løbet af det seneste år. Over halvdelen er blevet:

Sparket (59,4 procent)

Slået (56,9 procent)

Revet/kradset (54,5 procent)

Har fået kastet en genstand efter sig (50,2 procent)

41 procent af lærerne er blevet spyttet på, og næsten hver tredje har fået knytnæveslag (29 procent) eller er blevet slået med en hård genstand (28,4 procent), mens hver fjerde er blevet bidt (26,1 procent). Hver tiende lærer har været udsat for vold, hvor eleven har brugt en våbenlignende genstand.

Tallene falder betydeligt, når forskerne kun medtager de lærere, der har været udsat for vold dagligt eller ugentligt. Her bliver 13,3 procent udsat for slag, mens 10 procent bliver enten kradset, skubbet eller sparket. 4,7 procent bliver spyttet på enten hver dag eller hver uge.

Registreringen af vold og trusler er blevet mere præcis

Der er ikke tidligere gennemført undersøgelser, der specifikt viser omfanget af trusler og vold mod ansatte på specialskoler. Derfor har forskerne bag den aktuelle undersøgelse bedt lederne af de involverede specialskoler vurdere, om der er sket en stigning de seneste fem år.

De fleste hælder til, at det ikke er tilfældet. De mener snarere, at man er blevet bedre og mere præcis til at registrere trusler og vold mod personalet. Det samme indtryk sidder forskerne tilbage med efter at have interviewet 26 medarbejdere.

"I de seneste år har der været en større bevågenhed på trusler og vold - både på arbejdspladserne og på uddannelserne. Mange medarbejdere deltager tillige jævnligt i konflikthåndteringskurser. Hermed bliver medarbejderne mere bevidste om trusler og vold, og derfor er der større sandsynlighed for, at de vil svare bekræftende på spørgsmålet om, hvorvidt de på deres arbejdsplads har været udsat for vold og trusler. Derfor kan der være tale om en mere præcis registrering end en øgning i trusler og vold", lyder det i rapporten.

Selv om mange lærere oplever trusler og vold på specialskolerne, siger 96,4 procent, at de føler sig trygge ved at færdes på deres arbejdsplads.

Læs mere

Rapporten "Trusler og vold påspecialskoler"

 

Læs tema om vold og trusler