Debat

Paula, p-tærter og praktik - velkommen til Varde.

Modig og engageret 12-årig tysk skoleelev kom til Varde, blev privat indkvarteret og var i praktik på Sct Jacobi Skole samt Brorsonskolen i 2 uger.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Varde Kommune modtog i december 2018 en henvendelse fra Jacob Chammon, skoleleder på DSG; Deutsch Skandinavische Gemeinschafsschule i Berlin. Paula Kedzierski, en 7. klasses elev fra DSG, ville gerne i praktik i Danmark og udtrykte ønsker om at komme på en dansk skole eller i en dansk børnehave.

Paula skrev selv en præsentation med ønsker om, hvad hun bl.a. gerne ville lære. Praktikforløbet var 2 uger, så Paula skulle både finde praktikplads og en dansk værtsfamilie. Henvendelsen og præsentationen blev sendt ud til alle tysklærere, som deltager i det tværkommunale netværk. I løbet af ganske få timer kom der flere henvendelser fra lærere, som gerne ville tilbyde at være værtsfamilie og have Paula med i skole som praktikant.

I januar 2019 kom Paula til Varde sammen med sine forældre. Hun blev privat indkvarteret hos Tekla (tysklærer på Brorsonskolen) og hendes familie. Den første var Paula i erhvervspraktik på Brorsonskolen. Ugen efter fulgte Paula både undervisning og pasning på Sct Jacobi Skole.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Forløbet blev en stor succes for både Paula, værtsfamilien og de 2 skoler, som havde fornøjelsen af en tysktalende praktikant.

Sådan kan man også bidrage til, at børn og unge møder andre kulturer, sprog og kan orientere sig internationalt. Nedenfor ses Paulas beskrivelse af sit ophold samt hendes nye yndlingsslik nemlig ”P-tærter”.

Ich war an zwei verschiedenen Schulen und war mit verschiedenen Deutsch Lehrerinnen beim Deutsch Unterricht dabei. Dort habe ich den Schülern geholfen, wenn sie etwas nicht wussten und diese konnten mir auch Fragen stellen. Mir haben diese zwei Wochen sehr viel Spaß gemacht und ich habe mich auch sehr gut mit den Leuten verstanden. Außerdem habe auch ein bisschen Dänisch dazu gelernt, und gesprochen.

In den zwei Wochen hatte ich nicht mal ein einziges Mal Heimweh, da ich mich auch sehr wohl gefühlt habe bei meiner Gastfamilie und generell in meiner Umgebung. Die einzige Schwierigkeit war das die Schüler sich manchmal nicht getraut haben mich zu fragen, aber das legte sich dann auch wieder.

Ansonsten konnten die Schüler und ich gut miteinander kooperieren. Mit einigen habe ich auch noch Kontakt, über die sozialen Medien. Mir gefiel mir auch die offene, lockere Atmosphäre der Dänischen Schulen. Diese erinnerte mich auch ein bisschen an die meiner jetzigen skandinavischen Schule. An meiner vorigen Schule, einer öffentlichen, deutschen Schule, war das ganz anders.

Sehr habe ich mich auch über die Abschiedsgeschenke gefreut: meine dänischen Lieblingssüßigkeiten “Ptaerter”. Die bekam ich in einer mega Packung und zwei normalen, von den jeweiligen Schulen. Außerdem bekam ich von ein paar Schülerinnen, der Brorson Skole, ganz süße Abschiedsbriefchen. Da fiel mir das Abreisen noch schwerer.