Kasper Myding, Rasmus Schiellerup og Casper Rongsted udkommer i dag med bogen 'Verdens bedste lærer'.

Tre tidligere lærere samler lærerens værktøjskasse i én bog

De tre bagmænd bag ’Verdens bedste danske skole’ udgiver i dag en bog, hvor de med værktøjet ’Kompetencehjulet’ forsøger at samle den gode danske lærers værktøjskasse i ét redskab.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bogen 'Verdens bedste lærer' er skrevet af Kasper Myding, Rasmus Schiellerup og Casper Rongsted, der står bag virksomheden 'Verdens bedste danske skole', der holder foredrag og workshops med udgangspunkt i en hyldest til den danske folkeskole. De er alle tre tidligere skolefolk, og deres samlede bagage indeholder titler som forfatter, skolekonsulent, tidligere lærer og viceleder. 

Skoleledelsen afgør, om pædagogisk forskning når klasseværelset

Hvorfor er der behov for bogen, hvis den danske folkeskole i forvejen er god?

"Vi har i Danmark travlt med at kigge til udlandet for at gøre den danske folkeskole bedre og, vi har travlt med at snakke negativt om folkeskolen i medierne. Men vi mener, at der er god grund til at være stolte af vores folkeskoler. Det er ironisk, at vi kigger meget til udlandet for at forbedre de danske folkeskoler, fordi mange lande henter faktisk inspiration i den danske folkeskole".

"Vi synes, det giver mening at kigge mere indad i stedet for udad, 'hvad gør vi i forvejen godt og, hvordan kan vi få mere af det'. Det er grundstenen i bogen. Vi synes også, der mangler en anerkendelse af kompleksiteten og foranderligheden i den pædagogiske praksis.  Hvad der er god undervisning i 5.a er ikke nødvendigvis god undervisning i 5.b, fordi der er forskellige ting på spil i de enkelte klasser. Det sætter vi tryk på i bogen". 

Verdens bedste danske skole: PISA og OECD kan lære af Danmark

Hvad kan lærerne få ud af bogen?

"Bogen er delt op i tre overordnede kompetencer: Undervisningskompetence, klasseledelseskompetence og social kompetence, og den indeholder nogle konkrete bud på inspiration til undervisningen".

"Den pædagogiske debat har i mange år haft fokus på metoder som cooperative learning, flipped learning, målstyret undervisning og læringsstile, som vi kalder modeluner, fordi lærerne hele tiden præsenteres for en ny metode, der skal være styrende for skolens arbejde. Det ene begreb eller modelune overtager derfor det andet".

"Det er ikke en kritik af selve begreberne, men de mange metoder kan være svære at navigere i. Vi præsenterer med bogen en model, kaldet 'kompetencehjulet', der rummer alle begreberne på samme tid. Lærerne kan zoome ind på for eksempel målstyret undervisning. Det skal give dem et overblik over, hvor de gør det godt".

Ny onlineavis med et konstruktivt skolesyn

Hvad er formålet med kompetencehjulet og, hvorfor er jeres model ikke et modelune?

"Formålet med kompetencehjulet er at give lærerne og teamet et refleksions- og dialogværktøj som kan bruges til at reflektere over egen praksis. Lærerne vil med modellen kunne identificere, hvad de gør godt, og hvad de blive endnu dygtigere til".

"Modellen er ikke et modelune, fordi vi har forsøgt at indfange det hele. Vi har givet et overblik over hovedpointerne i den toneangivne forskning om den pædagogiske praksis over de seneste årtier, og vi har interviewet flere hundrede lærere om, hvad de vurderer som vigtigst inden for de tre overordnede kompetencer. Vi har forsøgt at skabe et vedvarende fælles sprog om den pædagogiske praksis, der ikke går af mode om to år".

Hvad skal lærerne gøre, hvis de bon'er negativt ud?

 "Kompetencehjulet er ikke et fejlfindingsværktøj. Det er ment som det modsatte. Afsættet er, at identificere, hvad man som lærer i forvejen er dygtig til. Det er et redskab, hvor lærerne kan zoome ind på et lille hjørne af den pædagogiske praksis og zoome ud igen til noget andet.

Forskere: Folkeskolen er langt bedre end sit rygte

Hvad håber I med bogen?

"Vi håber med bogen at få respekten for lærernes kernekompetencer endnu mere frem i lyset, og at skoleudvikling i højere grad skal ske nedefra og op og ikke omvendt.  Skal det ske, skal vi skabe mere opmærksomhed på, at man ikke kan tilgå skoleudvikling ud fra en one size fits all-tilgang.  Vi skal give lærerne mere albuerum til at være eksperter i egen praksis".