Debat

Verdens bedste danske skole: PISA og OECD kan lære af Danmark

Ifølge OECD og PISA-undersøgelserne skal man lære af de bedste. Og bedst er danske elever netop i en ny undersøgelse fra ICCS, hvor de scorer højst i viden om samfundsforhold, demokrati og problemløsning.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Se denne vej

Logikken bag OECD's såkaldte PISA-undersøgelser er klar: Find ud af, hvordan man arbejder i de højtydende skolesystemer. Overfør derefter denne viden til jeres egne lokale kontekster.

Derfor bør andre lande nu rette deres fokus mod Danmark. Danske skoler kan nemlig noget i forhold til at danne og uddanne selvstændigt tænkende unge mennesker. Vi har klokkeklar dokumentation for, at vi har vundet førertrøjen i argumentation og forståelse af komplekse samfundsforhold.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Guld til Danmark

90.000 skoleelever i 14-års-alderen fra 24 lande har deltaget i den anerkendte og netop offentliggjorte undersøgelse ICCS. Den viser, at danske elever med et gennemsnit på 586 point i ICCS-testen scorer klart højest i forståelse af politik, demokrati og samfundsforhold.

Samtidig vinder de danske elever suverænt, hvad angår for eksempel evnen til at se en sag fra flere perspektiver. De er også fremragende til at sætte sig ind i rationaler og argumenter bag handlinger.

Undersøgelsen viser, at de danske elever er bedst til at identificere problemer og formulere forslag til konflikt- og problemløsning. Endelig udviser de stor forståelse for international økonomi.

Verden ser mod Danmark

Og vi kunne blive ved, og det gør vi. Eleverne taler i væsentligt højere grad end deres medelever fra de øvrige lande med deres forældre og venner om politiske og sociale emner.

På den baggrund bør andre lande skæve kraftigt til det danske skolesystem. Vi, der arbejder i danske skoler, bør i langt højere grad se os i spejlet – og holde af det, vi ser. I verden omkring os er man imponeret over vores skoler. Vi rejser regelmæssigt ud – fra Finland i nord til Dubai i syd – for at fortælle om dem. Den danske skole er beviseligt i verdensklasse, og det har vi grund til at være stolte af.

Kasper Myding, Rasmus Schiellerup og Casper Rongsted