Censorer: Kommende tysklærere taler for dårligt tysk

De kommende tysklærere viser gode fagdidaktiske færdigheder ved eksamen på læreruddannelsen, men nogle er ikke dygtige nok til at tale sproget. Sådan konkluderer censorkorpset i den årlige afrapportering.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er for få timer i tysk på læreruddannelsen, og derfor når de kommende lærere ikke at mestre det talte tyske sprog på et tilstrækkeligt niveau, inden de når ud i folkeskolen.

Sådan konkluderer censorkorpset i årets censorrapport, der bygger på indberetninger fra censorernes oplevelser af årets eksaminer på læreruddannelserne.

Af rapporten fremgår det, at 187 studerende i år var til prøve i tysk på læreruddannelserne mod 154 sidste år.

Kun 2 ud af 15 læreruddannelser kan oprette hold i fransk

De studerende scorer generelt fine karakterer ved den afsluttende prøve i faget, som består af både en skriftlig og mundtlig del, der bliver vurderet med én samlet karakter.

I år lå gennemsnittet på 7,91 - lidt højere end sidste år, hvor snittet lå på 7,69.

"Blot en enkelt præstation var sprogligt helt i top"

Trods de gode karakterer og generelle positive tilbagemeldinger fra censorerne peger flere på, at det sproglige niveau lader noget tilbage at ønske.

Årsagen er ifølge censorerne for få undervisningstimer i faget:

"Det kommer ikke just de studerende til gode, at de ikke har haft mere tid - hverken med underviseren eller sammen på holdet. Her tænkes der særligt på sproglige kompetencer", skriver en censor.

Underviser på læreruddannelsen: Tysk er ekstremt presset

En anden censor bemærker, at vedkommende kun vurderede én enkelt præstation til at lægge helt i top.

"Den sproglige del bør styrkes, bl.a. i form af flere timer til faget. Blot en enkelt præstation var sprogligt helt i top, eksaminanden havde tysk som modersmål", skriver censoren i sin indberetning.

Samme bedømmelse kommer fra en tredje censor, som imidlertid samtidig vurderer de kommende tysklæreres didaktiske niveau til at lægge højt.

"Didaktisk er stort set alle imidlertid meget velforberedte på livet som tysklærer", skriver censoren.

For at styrke faget anbefaler en af censorerne, at faget udvides fra at være et fag til 30 ECTS-point til 40.

Ingen har skrevet bacheloropgave i fransk

Rapporten viser også, at 18 studerende har været til prøve i fransk, og her er tilbagemeldingerne fra censorerne generelt positive.

De studerendes karaktergennemsnit lå i år på 8,44.

Kommende dansklærere mangler dansk-sproglige kompetencer 

10 af årets 1451 bacheloropgaver var i år skrevet i tysk. Ingen af de studerende havde valgt at skrive i fransk-faget i år.

I censorformandskabets rapport opsamles censorindberetningerne for alle fagene på læreruddannelsen.

For tredje år i træk konkluderer censorerne, at der er et bekymrende lavt fagfagligt niveau blandt de kommende lærere. Læs mere om det i linket herunder:

Tre år i træk: Det halter med fagfagligheden på læreruddannelsen

 

Læs mere

Læs hele rapporten her