Kun 40 personer læser i øjeblikket fransk på en af landets 15 læreruddannelser, viser en rundspørge, som folkeskolen.dk/tyskfransk har foretaget.

Kun 2 ud af 15 læreruddannelser kan oprette hold i fransk

Selvom man kan læse til lærer på 15 forskellige uddannelsessteder, har kun to af dem franskhold. For få vil have fransk til, at vi kan oprette hold, lyder det fra læreruddannelserne.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Under hver femte folkeskole havde fransk på skoleskemaet i skoleåret 2015/2016, og 87 procent af skolerne med fransk ligger på Sjælland, viser de nyeste tal fra Undervisningsministeriet.

Ifølge formand for Skolelederforeningen, Claus Hjortdal, skyldes de dårlige tal, at der ikke er tilstrækkelig med fransklærere til at kunne putte faget på skemaerne.

Og kigger man på læreruddannelserne, viser det sig også, at der kun er ganske få studerende, som i øjeblikket læser fransk.

Folkeskolen.dk/tyskfransk har lavet en rundspørge blandt alle 15 læreruddannelser, og her fortæller kun læreruddannelsen på Via i Aarhus og UCC's Campus Carlsberg i Købehavn, at de har franskhold.

På Via læser 11 personer fransk, mens 29 gør det samme på Campus Carlsberg. Tallene dækker både over lærerstuderende, og lærere, som vælger at uddanne sig til at kunne undervise i et ekstra undervisningsfag.

Ifølge Danske Professionshøjskoler læser 11.038 i øjeblikket til folkeskolelærer fordelt på landets læreruddannelser.

9 ud af 10 skoler med fransk ligger på Sjælland

Vordingborg: Vi tilbyder fransk, men har ingen hold

Selvom det kun er muligt at finde franskhold på to uddannelsessteder, melder flere af uddannelserne, at de rent faktisk tilbyder de studerende muligheden. Men efterspørgslen er for lille til, at der kan oprettes hold, lyder det.

Professionshøjskolen Absalons afdelinger i Vordingborg og Roskilde oplyser eksempelvis, at fransk er en mulighed, uden at det dog er blevet til franskhold.

"Det er udbudt hvert andet år, men det er desværre ikke lykkes os at samle studerende til at oprette fransk. Vi vil meget gerne give de studerende muligheden og være med til at dække skolernes behov. Vi håber, at det lykkes på sigt", fortæller uddannelsesleder i Vordingborg Mona Irene Høgh.

Samme melding lyder i Roskilde, hvor der har været mulighed for fransk siden uddannelsens start i 2012, men endnu er det ikke blevet til et eneste franskhold.

Chokerende få skoler udbyder fransk

Professionshøjsskoler pønser på samarbejde med universiteter

Formand for Danske Professionshøjsskolers uddannelsespolitiske udvalg Camilla Wang ser de drøje tal som et udtryk for et større problem med at få de studerende til at vælge fremmedsprog.

"Sprogfag pånær engelsk lider i hele uddannelsessystemet. Vi synes, at det er enormt vigtigt, at sprogfagene findes og trives på læreruddannelsen, og vi vil rigtigt gerne give flere studerende muligheden for at vælge dem", siger hun.

Camilla Wang fortæller, at professionshøjskolerne derfor i øjeblikket samarbejder med Københavns Universitet for at prøve at finde frem til en løsning.

"Vi håber, at det munder ud i, at vi på tværs af professionshøjskoler og universiteter laver nogle samarbejder, som sikrer en fortsat forskning i sprogfagene, og at man kan lave egentlige undervisningstilbud til studerende og efter-/videreuddannelse på tværs af de to uddannelser", siger hun.

Udfordringerne er nemlig ifølge Camilla Wang så massive, at professionshøjskolerne har indset, at de ikke kan løfte opgaven alene.

"Vi har i for lang tid i hele uddannelsessystemet ikke gjort noget ved denne her dalende interesse for sprogfagene. Så nu står vi i en situation, hvor vi skal bygge det op fra en kritisk lille mase. Vi kan ikke vende bøtten alene på den enkelte institution, så vi er nødt til at gå sammen på nationalt niveau".

Lærerstuderende: Økonomi og kultur i vejen for små fag

Ifølge Lærerstuderendes Landskreds skyldes de lave tal dog ikke kun, at de studerende ikke ønsker at læse fransk. Faget er simpelthen så lille på både læreruddannelsen og i folkeskolen, at det ikke får meget opmærksomhed, lyder det fra formand Jenny Maria Jørgensen

"Det er lidt en hønen og ægget diskussion. Når der bliver uddannet få fransklærere, er der ikke mange folkeskoler, som udbyder fransk. Omvendt betyder det så, at der ikke er mange studerende, der har haft fransk som fag i deres uddannelsesforløb, før de starter på læreruddannelsen. Det er en ond cirkel", siger hun.

Ifølge de studerendes formand går udfordringerne dog ikke kun på faget fransk. Hun mener, at der er brug for en diskussion af alle læreruddannelsens små fag.

"Der er brug for en diskussion om, hvordan vi sørger for, at uanset hvilket uddannelsessted du går på, at du vil have mulighed for at få uddannelse i de fag, du gerne vil undervise i. Mange steder bliver de små fag ikke oprettet, fordi det er meget billigere med store hold. Det er et stort problem, som der skal findes en løsning på", siger hun.

København er med 49 skoler med fransk den by i landet, hvor flest folkeskoler udbyder fransk. I Jylland er 12 ud af 22 skoler med fransk placeret i Aarhus.

Tilføjet d. 30/01/18: En anden opgørelsesmetode fra Undervisningsministeriet viser, at andellen af skoler med fransk er højere - nemlig 22 procent -, og at den geografiske fordeling ikke er helt lige så skæv. Således viser denne opgørelsesmetode, at 74 procent af skolerne med fransk er placeret på Sjælland. Læs om de nye tal her:

Det er også småt med fransk på de frie grundskoler