Wulffmorgenthaler illustreret deres holdninger til nationale test - se også de næste billeder.

Wulffmorgenthaler: Alle børn kan ikke måles på samme skala

En generation af børn, der hader de voksne. Det er ifølge komiker og forfatter Anders Morgenthaler resultatet, hvis vi insisterer på at måle alle børn ud fra samme skala i de nationale test. Man kan ikke både have målstyring og udvikle kreativitet i samme skole, mener han.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mugge er en glad, energisk og fantasifuld dreng, der snakker med fuglene på vej til skole, fordi han glæder sig sådan til at starte efter sommerferien.

Men det er 2.klasse, han er begyndt i, og derfor skal han tage sin første nationale test. Det giver ham kuldegysninger ned ad ryggen, og snart ændres Mugges lyst og motivation til at gå i skole markant.

Sådan lyder en del af plottet i Wulffmorgenthalers - bestående af Anders Morgenthaler og Mikael Wulff - nye børnebog Mugge og hans mærkelige hjerne. Duoen har desuden et debatindlæg i dagens Politiken, hvor der skydes med skarpt mod de nationale test.

"Der er skrevet forskning i lange baner, der viser, at målstyringen ikke er stimulerende for at få børn til at tænke kreativt og at tro på sine egne evner. Hverken for dem, der er dygtige, eller for dem, der ikke skal have en akademisk løbebane. Det er ikke motiverende".

"Test og karakterer er opfundet af mennesker der har det godt med test og karakterer, og derfor tænker de på et psykologisk plan, at så meget kan det ikke skade - men det er det mest rædselsfulde for nogle børn, og det er altså problematisk".

Man kan ikke laves en skole for alle - heller ikke alle lærere

Skal der slet ikke måles på, hvad vi får for de skattepenge, der postes i folkeskolen? 

"Problemet er, at vi tror, vi kan lave en skole, der er for alle, og hvor alle kan opnå nogle resultater på den samme skala. Det tror jeg ikke på. Det eneste vi så får ud af alle vores penge er, at de ryger i lommerne på konsulenter, der har øjnet, at der er penge i målstyring. Det er næsten det mest tragiske". 

Man kan ikke lave en skole for alle? Er det ikke netop målet med folkeskolen?

"Jeg har intet imod folkeskolen. Jeg ved ikke nok om den, men jeg tror ikke, man kan lave en skole, der er ens. Magten skal tilbage til den enkelte skole. Til den enkelte forældregruppe. Hvis den ikke vil have test og karakterer, så skal de have lov til at slippe".

Den første lærer man møder i bogen er en lidt komisk type, der taler med sin egen sko. Den næste er en lidt neurotisk lærer, der tydeligt bliver trumfet af skolelederen i forbindelse med de nationale test. Hvad synes I, at lærerens rolle er i systemet? 

"Lærerne skal tage noget ansvar og være med til at styre deres eget univers. Jeg hører mange lærere, der er imod nationale test og intet får ud af dem. Så kan der være andre, der synes, det fungerer. Og så er vi tilbage til, om man kan lave en skole, der kan rumme alle".

"Hvis lærerne synes, nationale test er fint, så er det jo godt nok. Men hvis man som lærer har lyst til en anden form for evaluering, så skal der jo være skoler, man kan søge hen til, der passer til en".

"Det er meget vigtigt for mig at sige, at vi er imod nationale test, men vi er jo ikke imod evaluering. Der er masser af måder at evaluere på, der er langt mere kompetencegivende. Der er også masser af motivationsmodeller, man kan finde inspiration i. Derfor vil vi appellere til, at man som lærer kan vælge til og fra - det umuliggør detailstyringen jo".

"Den ødelægger lærernes rolle, skoleledernes rolle - og i sidste ende er det børnene, det går ud over. Insisterer vi på at holde fast i, at der bare skal fyldes uendelige mængder standardiseret målstyret undervisningen på dem, så får vi en hel generation, der hader os".