Ungdomsuddannelser
0   7

Folkeskoler og gymnasier bygger bro sammen

Andre fag kæmper også med at lette overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse. Det er tidskrævende, men det virker, fortæller to lærere fra hver sin side af kløften.

»Hvis de fleste elever på min årgang får en ungdomsuddannelse, så er jeg lykkedes med mit virke som lærer. Så det er godt at få fokus på, hvad vi sender vores elever ud til«, fortæller Pia Christiansen fra Bredagerskolen i Jelling.

Skolen samarbejder med de nærliggende gymnasier om at skabe en god overgang mellem de to skoleformer. Samarbejdet udspringer oprindeligt af et projekt, som Undervisningsministeriet stod bag, men folkeskolen og gymnasierne har valgt at fortsætte selv. Og det er en god ting, mener Pia Christiansen. For gymnasiets systematik kan også bruges i grundskolen, og gymnasielærerne kan få didaktisk inspiration af lærerne fra grundskolen. Samtidig får eleverne en blidere start på ungdomsuddannelsen.

»For eksempel i mit fag, dansk, har vi nu en ordning, hvor eleverne kommer igennem essaygenren i løbet af sidste skoleår, og så er det også det emne, de starter med i gymnasiet. Det betyder, at eleverne er mere tilbøjelige til at deltage aktivt i undervisningen helt fra begyndelsen«, fortæller Pia Christiansen.

Konkret består samarbejdet blandt andet af, at lærerne fra de to skoleformer observerer hinandens undervisning, hvilket Pia Christiansen føler har gjort hende bedre til at vurdere, om hendes elever er uddannelsesparate. Hun mener ikke nødvendigvis, at det er et problem at bruge så forholdsvis mange kræfter på brobygning til ungdomsuddannelse, selv om ikke alle hendes elever går den vej.

Artiklen fortsætter under banneret

»Man skal selvfølgelig være opmærksom på, at det ikke kommer til at fylde for meget, men på den anden side er den metode, vi træner eleverne i - den undersøgende - så universel, at den kan bruges alment«, mener hun.

Gymnasielærere og lærere på fælles kurser

På Allerød Gymnasium er Charlotte Villefrance koordinator for kommunens brobygningsindsats mellem grundskoler og gymnasier.

»Vores samarbejde gør en forskel for os selv og for eleverne. I mit fag, fransk, kan vi som lærere vække elevernes minder, fordi vi ved, hvad de har lært tidligere«, fortæller Charlotte Villefrance, som underviser i fransk og religion på Allerød Gymnasium.

»Samarbejdet har blandt andet betydet, at vi bruger de samme ord og begreber på tværs af hele systemet, for eksempel de latinske ord for grammatiske fænomener. Det betyder, at eleverne ikke skal starte forfra med at lære et nyt sæt begreber, når de starter på gymnasiet«, siger hun.

Det tværgående samarbejde i Allerød Kommune består konkret af møder mellem lærere fra de to skoleformer, observationer af hinandens undervisning og fælles kurser om emner, man bliver enige om at sætte fokus på. Charlotte Villefrance har blandt andet været på kurser i at styrke elevernes kommunikative kompetence i fransk.

»Brobygningen fungerer rigtig godt, men det er noget, der kræver tid«, fortæller hun. »Det er helt afgørende, at ledelserne rundt­omkring bakker op, og at der bliver afsat tid til møder, observationstimer og kurser. Til gengæld er der den ekstra bonus, at grundskolelærerne også får delt viden med hinanden, når de mødes til vores arrangementer«.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

UU-vejledernetværket er for alle, der arbejder i Ungdommens Uddannelsesvejledning eller interesserer sig for området. I samarbejde med UU-forum i Danmarks Lærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
364 andre er allerede tilmeldt

Tysk og fransknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for fagene. I samarbejde med Sproglærerforeningen, Tysklærerforeningen og Fransklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
880 andre er allerede tilmeldt