Undervisningsminister Merete Riisager gør noget for at sikre, at kommunerne lever op til deres ansvar og sørger for, at elever med autisme får den rette undervisning. Hun henviser blot til, at det er kommunernes ansvar.

Riisager: Bekymrende fravær blandt elever med autisme er kommunernes ansvar

Det er bekymrende at læse om autismeforeningens trivselsundersøgelse, som viser, at mange elever med autisme har skolevægring. Det mener undervisningsministeren, som understreger, at kommunerne har ansvaret for at få eleverne i skole med relevante tilbud.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det går den forkerte vej med skolevægring blandt elever med autisme. Da Landsforeningen Autisme tog temperaturen på elevernes trivsel i 2017, kom 32 procent af dem ikke i skole i flere uger, måneder og år. I år er tallet steget til 35 procent, viser forældrenes svar.

Skolevægring et stigende problem blandt elever med autisme

Det har fået Dansk Folkepartis Liselott Blixt til at spørge undervisningsminister Merete Riisager (LA), hvad hendes holdning er til, at flere børn med autisme ikke får mulighed for en veltilrettelagt skolegang med udgangspunkt i deres diagnose.

Merete Riisager kalder resultaterne af undersøgelsen for bekymrende.

"Det er kommunernes ansvar at give elever med autisme i folkeskolen et relevant og fyldestgørende undervisningstilbud og iværksætte den fornødne indsats ved bekymrende fravær", skriver Merete Riisager i sit svar.

Ministeriet understøtter med konsulenter og satspuljeprojekt

Undervisningsministeriet arbejder til stadighed for at understøtte kommuner og skoler i at give børn med autisme et fyldestgørende tilbud i folkeskolen, tilføjer ministeren. Det sker blandt andet gennem det løbende samarbejde med folkeskolens parter og interessenter samt gennem konkrete projekter.

Fem procent af eleverne i autismeundersøgelse er helt uden skoletilbud

"Jeg kan i den forbindelse særligt fremhæve læringskonsulenternes indsats på almen- og specialområdet og konkrete projekter som det igangværende satspuljeprojekt om mestringsforløb for klasser med elever med blandt andet autismes, hvortil der er afsat 18,9 millioner kroner i perioden 2017 til 2020", lyder det fra Merete Riisager.

Kommunerne har ansvaret med at sikre undervisning til eleverne

Liselott Blixt vil også vide, hvordan Merete Riisager vil sikre, at kommunerne lever op til deres ansvar og sikrer børn med autisme den rette undervisning.

Her henviser Merete Riisager til det svar, hun gav, da Liselott Blixt stillede et næsten enslydende spørgsmål i midten af januar, nemlig at det er kommunernes ansvar at sikre undervisning til børn med autisme, der er i den undervisningspligtige alder, og som ønskes optaget i folkeskolen.