Autisme-spektret
2   8

Riisager: Bekymrende fravær blandt elever med autisme er kommunernes ansvar

Det er bekymrende at læse om autismeforeningens trivselsundersøgelse, som viser, at mange elever med autisme har skolevægring. Det mener undervisningsministeren, som understreger, at kommunerne har ansvaret for at få eleverne i skole med relevante tilbud.

Det går den forkerte vej med skolevægring blandt elever med autisme. Da Landsforeningen Autisme tog temperaturen på elevernes trivsel i 2017, kom 32 procent af dem ikke i skole i flere uger, måneder og år. I år er tallet steget til 35 procent, viser forældrenes svar.

Det har fået Dansk Folkepartis Liselott Blixt til at spørge undervisningsminister Merete Riisager (LA), hvad hendes holdning er til, at flere børn med autisme ikke får mulighed for en veltilrettelagt skolegang med udgangspunkt i deres diagnose.

Artiklen fortsætter under banneret

Merete Riisager kalder resultaterne af undersøgelsen for bekymrende.

"Det er kommunernes ansvar at give elever med autisme i folkeskolen et relevant og fyldestgørende undervisningstilbud og iværksætte den fornødne indsats ved bekymrende fravær", skriver Merete Riisager i sit svar.

Ministeriet understøtter med konsulenter og satspuljeprojekt

Undervisningsministeriet arbejder til stadighed for at understøtte kommuner og skoler i at give børn med autisme et fyldestgørende tilbud i folkeskolen, tilføjer ministeren. Det sker blandt andet gennem det løbende samarbejde med folkeskolens parter og interessenter samt gennem konkrete projekter.

"Jeg kan i den forbindelse særligt fremhæve læringskonsulenternes indsats på almen- og specialområdet og konkrete projekter som det igangværende satspuljeprojekt om mestringsforløb for klasser med elever med blandt andet autismes, hvortil der er afsat 18,9 millioner kroner i perioden 2017 til 2020", lyder det fra Merete Riisager.

Kommunerne har ansvaret med at sikre undervisning til eleverne

Liselott Blixt vil også vide, hvordan Merete Riisager vil sikre, at kommunerne lever op til deres ansvar og sikrer børn med autisme den rette undervisning.

Her henviser Merete Riisager til det svar, hun gav, da Liselott Blixt stillede et næsten enslydende spørgsmål i midten af januar, nemlig at det er kommunernes ansvar at sikre undervisning til børn med autisme, der er i den undervisningspligtige alder, og som ønskes optaget i folkeskolen.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
8.957 andre er allerede tilmeldt