Demokrati på skoleskemaet

Danske unge ved meget og handler lidt, når det kommer til aktivt medborgerskab. Det sidste vil Undervisningsministeriet ændre på med en national kampagne, der skal støtte demokratiets udvikling i skolen og i lokalsamfundet.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Demokratiet opstår ikke ud af den blå luft. Demokratiske værdier som for eksempel ytringsfrihed, tolerance og medbestemmelse viderebringes fra generation til generation. Derfor skal vi gøre vores bedste for, at børn og unge får indblik i de demokratiets tanker og værdier tidligt i skolen og i foreningslivet. Det skal kampagnen være med til at støtte op om," siger Merete Riisager i anledning af, at Undervisningsministeriet lancerer kampagnen 'Demokrati under udvikling'.

Danske skoleelever ikke værd at lytte til

Kampagnen giver lærere, undervisere og pædagoger inspiration til, hvordan de får demokratiet til at leve i undervisningen, på skolen og i de lokale samfund. Samtidig opfordrer Undervisningsministeriet til, at så mange som muligt sætter deres demokratiske aftryk i løbet af kampagneperioden. Gerne især i uge 12, hvor der er en særlig temauge, men kampagnen fortsætter helt til efteråret.

#Sætditaftryk På sitet demokratiunderudvikling.dk findes materialer og aktiviteter, der understøtter arbejdet med fællesskab, demokrati og medborgerskab i den faglige undervisning og som en del af kampagnen opfordres alle til at sætte sit aftryk på vores samfund. Initiativet #Sætditaftryk er et tværgående forløb, der handler om at styrke elevernes aktive medborgerskab, gøre dem bevidste om deres ansvar for fællesskabet og øge deres demokratiske handlekompetencer ved at lade dem prøve kræfter med at sætte et aftryk på deres lokalmiljø.

Danske elever er kloge med passive

Den internationale ICCS-undersøgelse blandt elever i 8. klasse i 24 lande viste sidste år, at danske unge indtager førstepladsen, når det handler om viden om demokrati, politik og samfundsforhold. Til gengæld bruger danske elever ikke deres viden til at udvise politisk engagement og deltage aktivt i demokratiet. Materialer og aktiviteter på kampagnesitet er derfor udviklet til at give børn og unge handlekompetencer og erfaringer med demokratisk deltagelse og indflydelse i undervisningen, på skolen og i lokalsamfundet.

Danske elever har en førsteplads i demokratiforståelse

 

Læs mere