"Vi skal give lærerne frihed til det, der sker i klasselokalet", sagde formand for Skole og Forældre Mette With Hagensen.

Forældre: Giv lærerne frihed

Stop detailreguleringen og have tillid til lærerne. Forældre, lærere og erhvervsliv var på et debatmøde arrangeret af Aarhus Universitet enige enige om, at detailreguleringen af skolen skal løsnes .

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Vi skal give lærerne frihed til det, der sker i klasselokalet".

Så præcist lød det fra formand for Skole og Forældre Mette With Hagensen, da hun var inviteret til debat om kampen om fremtidens skole på Folkemødet på Bornholm.  

"Som forældre så vi helst, at vi holdt op med at slås om skolen og i stedet begyndte at lytte til hinanden", sagde hun og understregede, at parterne hellere skulle tale sammen om, hvad de gerne vil have, at eleverne skal i skolen, og hvad de skal kunne, når de kommer ud af skolen i stedet for at tale om, hvor mange mål der er, eller om eleverne har fri kl. 14 eller 15.

Lærermangel til debat på Folkemødet

DLF: Giv ro til kerneopgaven

Formand for DLF Anders Bondo Christensen var enig.

 "Vi skal diskutere, hvorfor vi holder skole i Danmark i dag, men lad diskussionen blive der og lad så dem, der forstand på opgaven, tage over", sagde han og fortalte, hvordan han var blevet ringet op af en journalist, som bad ham forholde sig til, hvad folkeskolen kan gøre for at sikre, at der kommer flere kvinder i bestyrelser.

"Sådan bliver jeg ringet op hver uge", sagde han og fortsatte:

"Vi ved godt, hvad der skal til, men vi får ikke lov, for der kommer alle mulige ting, som skolen skal klare".

"Kampen om skolen foregår alt for meget uden for skolen. Skole er noget, man laver i skolen".

Politisk mistillid sender skolen på katastrofekurs

Direktør for Carlsberg Fonden Flemming Besenbacher mener, at folkeskolen er landet i en katastrofal situation.

"I dag er der sket det ulykkelige, at politikerne på Christiansborg ikke har tillid til folkeskolen, og så begynder de at detailregulerer, og det er en katastrofe".  

Han er stor fortaler for, at en vej er, at lærerne skal blive dygtigere, og at man derfor burde indføre en femårig læreruddannelse i Danmark.

KL: Kommunerne skal gøre op med new public management

Formand for Børne- og Kulturudvalget i KL Anne Mee Allerslev var enig i, at der lige nu sker en centralisering af skolen. Hun mener, at man må se på, hvad der er god skoleledelse, og hvordan rollefordelingen er.  

"New Public Management er styringsregime, der er i kommunerne, som er noget, som vi bliver nødt til at gøre op med", sagde hun og opfordrede til, at der skal findes nye veje, for det hjælper ikke bare at tænke, at det skal være som i gamle dage. "Folkeskolereformen giver nogle rigtige gode svar", siger hun og anbefalede, at parterne og medierne begynder at tale skolen op.