Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

(6.952 følger) Se alle medlemmer
Åben skole
0   349

Samarbejde mellem skole og virksomhed kræver koordinator

Det sværeste i samarbejdet mellem skole og virksomhed er at få selve samarbejdet i gang. Her hjælper en lokal koordinerende part – kommunen eller en naturfaglig konsulent. Det viser en undersøgelse, som Engineer the future har fået udarbejdet.

Både skoler og virksomheder mangler en koordinator i et eventuelt samarbejde. Begge parter ønsker mere samarbejde, viser den lille undersøgelse.

Engagementet er ofte bundet op på en enkelt ildsjæl.

Artiklen fortsætter under banneret

"En af de store barrierer er indledende kontakt. Lærerne tager ikke bare selv fat i virksomhederne. Der skal skabes et link", siger Hans Colind Hansen, der er konsulent i det nationale center for læring i natur, teknik og sundhed, Astra.

Undersøgelsen fremhæver projektet Science-kommuner, hvor 25 kommuner deltog fra 2008 til 2011. I forbindelse med dette projekt kom nogle samarbejder i gang - for eksempel i Assens mellem fire skoler og fire virksomheder, står der i undersøgelsen.

"Bare et lille stykke med virkelighed er nok til at gøre teknik og naturvidenskab mere spændende for skoleeleverne. Det behøver ikke være stort opslået", siger Hans Colind Hansen i undersøgelsen.

Forløbspakker, som er udarbejdet på forhånd, hjælper også på samarbejdet. Et eksempel er det landsdækkende netværk Jet-Net, der udbyder en række aktiviteter til skoler og virksomheder. Det koordineres af Naturvidenskabernes Hus og har 55 virksomheder tilknyttet og et lignende antal skoler og gymnasier.

Formålet med et samarbejde er at give eleverne indblik i virksomhedernes arbejdsopgaver og et billede af de muligheder, det vil give at uddanne sig indenfor virksomhedens område. For virksomhederne handler det om ønsket om at få uddannet nok medarbejdere med naturvidenskabelig interesse til fremtidige job.

Læs analysen via linket til højre.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ