En dykpumpe skilt i mange dele på pumpeskolen på Grundfos

Jet-Net for at øge elevers interesse for naturfag

I 2012 blev Jet-Net etableret som et landsdækkende naturfagligt samarbejde mellem skoler og virksomheder. Med en støtte på 3,2 millioner kroner fra Industriens Fond begyndte netværket med kernevirksomhederne Grundfos, Danfoss, Hedeselskabet, Novozymes og Grontmij.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mange flere virksomheder deltager nu, ligesom 14 grundskoler og 14 gymnasier indtil videre er med i netværket. Jet-Net har sekretariat i Naturvidenskabernes Hus i Bjerringbro.

7. klasser på pumpeskole på Grundfos

Egentlig begyndte det hele med en konference, der ikke blev til noget, og så besluttede folkene bag ideen at de ville tage fat i skolerne, fortæller Michael Jensen, der er afdelingsleder på Bøgeskovskolen i Bjerringbro og var med til at sætte det hele i gang i sit tidligere job som naturfagskoordinator.

"Det handler om at få hverdagsperspektiver ind i elevernes opgaver. Nogle gange besøger eleverne virksomhederne, andre gange slæber virksomhederne udstyr ud på skolerne til et arrangement. For eksempel har vi haft elever på besøg på neonatal-afdelingen på et sygehus. Det er ikke almindeligt, men det lykkedes os via nogle velvillige hospitalsfolk", siger Michael Jensen.

Det handler om at gøre undervisningen konkret, og han understreger, at der bestemt ikke er tale om sodavands-besøg på virksomhederne. Derfor skal ledelsen både på virksomheden og på skolen være med ind over samarbejdet.

 

Ung til ung undervisning

Der er også elever, der har været "i lommen på en lærling" i for eksempel en uges tid.

"Ung-til-ung undervisning fungerer rigtig godt. Det virker bedre, når det er lærlingen, der fortæller eleven, at han her senere har fundet ud af, at han skulle have hørt bedre efter i skolen".

Michael Jensen fortæller om et projekt med en landmand, hvor folkeskoleelever er med, når han pløjer jorden. De taler om gødning og hummus-indhold i jorden. 4. klasses elever sår majs, hvede og kartofler på et stykke jord, og i 5. klasse høster de samme elever og holder høstfest. Så de oplever hele sammenhængen.