Flygtninge
1   573

Hørsholm: Flygtningebørn i klasserne kommer alle til gode

Forsøget, med at flygtningebørn springer modtageklassen over og starter direkte i en almindelig klasse, har været en succes på Usserød Skole. Det er en positiv historie, siger skolelederen.

Da Usserød Skole i november begyndte på forsøget med indslusning af flygtningebørn direkte i almindelige klasser, var det med et ønske om at opnå en velfungerende integration af flygtninge i Hørsholm Kommune. Fem måneder senere viser skolens erfaringer, at det har været en ubetinget succes, mener skoleleder Flemming Boel. 

"Vores erfaringer er meget positive. Vi kan se, hvor hurtigt børnene har fået gode kontakter ude i de almindelige klasser. Især i starten opstår der tætte relationer, hvor de også mødes privat, og der er gode legerelationer i pauserne", siger han.

Artiklen fortsætter under banneret

Kommunen har besluttet, at de fire skoler i kommunen nu skal følge samme model, som Usserød Skole har arbejdet med siden november.

Ivrige børn og forældre

Når Usserød Skole skal tage imod et nyt flygtningebarn, bliver forældrene indkaldt til samtale på skolen. Her taler de om, hvor meget skolegang barnet har haft, så skolen kan vurdere, hvilken klasse de skal starte i. Skolen har modtaget 11 flygtningebørn.

"I starten havde vi op til tre møder, før de startede i skolen. Det viste sig at være overkill, for vi har nogle forældre og børn, som i den grad er interesserede i at komme hurtigt i gang. Det handler om for de børn, der kommer hertil, at få en normal hverdag så hurtigt som overhovedet muligt", siger Flemming Boel. 

Flygtningebarnet får to buddies fra den almindelige klasse. Det er to elever, som selv melder sig og skal fungere som støtte for flygtningebarnet. Den ordning har været populær blandt eleverne og deres forældre.

"Det har været et tilløbsstykke at blive buddy. Også forældrene til de her buddies er ofte gået meget aktivt ind i det. Nogle gange så aktivt, at de har skabt kontakt til børnenes forældre. Meldingen fra de danske elevers forældre er, at det er en form for gave til de danske børn. At vi pludselig får børn ind fra en helt anden del af verden med deres erfaringer, deres historier, og det nuancerer vores børns verdensbillede", siger Flemming Boel.

Lærerne er glade

Flygtningebørnene starter morgenen med halvanden klokketimes sprogundervisning, hvorefter de går ud i de almindelige klasser. Omkring syv klasser har flygtningebørn i klassen. Flemming Boel fortæller, at lærerne som udgangspunkt møder dem som almindelige børn. De er ambitiøse på børnenes vegne og har også forventninger til dem. Og lærerne har fået gode erfaringer.

"De er meget positive, og det har de været fra dag ét. Hele debatten omkring flygtninge har gjort, at mange af dem er glade for, at de kan gøre en forskel i hvert fald på det her område. Det, tror jeg, betyder rigtig meget for vores lærere", siger Flemming Boel.

Skolen sparrer stadig med skolefolk i London, som har været inspirationen gennem forsøgsordningen.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket Dansk som andetsprog er for alle, som underviser i dansk som andetsprog eller har interesse for undervisning af flersprogede elever og nyankomne.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
868 andre er allerede tilmeldt