Flygtninge
0   641

Forsker:
 Besparelser kan skade integration af flygtningebørn

Kommunerne mangler både plads og penge til at tage sig af de mange nye flygtningebørn. Men det er farligt at spare her, siger skoleforsker og advarer om integrationssvigt.

For to år siden var der 236 modtageklasser, og i år regner KL med 748. Det er mere end tre gange så mange som i 2014. Det koster penge og kræver både plads og lærerkræfter.

For at løse problemet har KL samlet en række forslag til såkaldte regelforenklinger på integrationsområdet.

Artiklen fortsætter under banneret

Blandt andet vil man hæve klasseloftet, så det bliver muligt at fylde mere end 12 elever i hver klasse fra skoleårets start. Samtidig vil man gerne af med kravet om, at der højst må være en aldersforskel svarende til tre klassetrin i en modtageklasse.

Ifølge formand for KL Martin Damm vil en lempelse af reglerne være en behjælpelig håndsrækning til kommunernes pressede økonomi:

»Set i lyset af det store antal, der kommer, har vi brug for at bruge lidt mindre. Og det er klart, at det udløser mange resurser, hvis der må være mere end 12 elever i klasserne. Det kan ikke udelukkes, at det kan gå ud over kvaliteten, men omvendt har kommunerne ikke nogen interesse i at gøre det dårligt«.

DLF: KL's besparelser kan koste integration

Der skal investeres og ikke spares på modtageundervisningen. Det mener formand for Danmarks Lærerforening Anders Bondo Christensen, der ikke giver meget for KL's forslag:

»Det er så kortsigtet, det, vi oplever lige nu. Det er almindeligt anerkendt, at vi ikke har klaret integrationen godt nok, og derfor er det afgørende, at vi lykkes med de elever, vi får ind i skolerne nu. En god start kan blive en kæmpe gevinst for børnene selv og ikke mindst for det danske samfund«.

Forskningschef ved VIA University College Andreas Rasch-Christensen mener heller ikke, at det er en god ide at hæve antallet af elever i modtageklasserne:

»Det vil lette kommunernes økonomiske pres, men jeg savner en faglig, pædagogisk vision. Eleverne har forskellige faglige og sproglige udfordringer, og nogle er traumatiserede. Derfor er det altså ikke lige meget, om der er 12 eller 20 elever i klassen«.

Regeringen er i dialog med KL

Finansminister Claus Hjort Frederiksen har i forbindelse med Kommunaløkonomisk Forum udtalt sig positivt omkring muligheden for at tillade flere elever i modtageklasserne.

Undervisningsminister Ellen Trane Nørby har ikke forholdt sig nærmere til forslaget, men sendt et skriftligt svar til fagbladet Folkeskolen:

»Regeringen arbejder intensivt på at håndtere flygtningesituationen, og vi er helt opmærksomme på de udfordringer, som kommunerne står med nu og i de kommende år i forhold til flygtningebørns skolegang og integration i det danske samfund. Derfor er vi også i løbende dialog med KL om, hvordan vi bedst kan støtte kommunerne til at løse opgaven«.

Bornholm er en af de mange kommuner, der har fået nyt asylcenter og oplevet stor tilstrømning af flygtningebørn, men skolechef Steen Ebdrup tror ikke, at store modtageklasser er vejen frem:

»Der er også pres på økonomien hos os, og vi ville tage imod med kyshånd, hvis der fulgte penge med fra staten, for modtageklasserne er vigtige at prioritere. Men en for høj klassekvotient gør ikke noget godt for elevernes skolegang. Børnene er udfordrede og har brug for tid med læreren«.

Som udkantskommune kæmper Bornholm med befolkningstilbagegang og kan blandt andet komme til at mangle arbejdskraft.

»Vi mangler indbyggere og er glade for, at der kommer mange nye til Bornholm. Hvis vi behandler vores asylansøgere godt, vil nogle på sigt slå sig ned her«, siger skolechefen.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket Dansk som andetsprog er for alle, som underviser i dansk som andetsprog eller har interesse for undervisning af flersprogede elever og nyankomne. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
606 andre er allerede tilmeldt
Nyhed: Nyt fagligt netværk

NYHED! Vidste du, at du lige nu læser på Folkeskolens helt nye faglige netværk Dansk som andetsprog?

Tilmeld dig netværket og få en mail med ny faglig viden, forskning og erfaringsdeling.

Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.