Anti-radikalisering: Undgå at stigmatisere elever

Der er positive erfaringer med at arbejde mod radikalisering i skolen, viser ny rapport. Det er dog vigtigt at sikre, at undervisningen ikke medvirker til at stigmatisere elever med muslimsk baggrund.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Rambøll har set på dansk og udenlandsk forskning for Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling. Rapporten viser, at undervisning med det formål at modvirke radikalisering kan have mange positive effekter. Eleverne får viden om menneskerettigheder og konfliktløsning. Deres empati styrkes og giver dem større forståelse og tolerance over for andre synspunkter. Men undervisningen kan også have en bagside, da elever med muslimsk baggrund kan opleve at føle sig ekskluderede.

Nye initiativer fra Undervisningsministeriet skal bekæmpe radikalisering

Fejlfortolkning af tegn

I nogle tilfælde er lærere blevet lærere bedt om at spotte unge mennesker, som kan være i risiko for at blive radikaliserede. Det kan have negative virkninger, fordi det skaber fokus på de muslimske elever og får dem til at føle sig stigmatiseret, og der er eksempler på, at lærerne har tolket bøn i skoletiden som et tegn på tidlig radikalisering.

Rapporten viser i øvrigt, at det er et dilemma for lærere, at de bliver bedt om at lave opsporende arbejde, da det er hæmmende for tillidsforholdet mellem lærer og elev.