Arbejdstid
0   2394

Stemmer fra skolen: 'Nettopose-læreren' er for længst uddød

Den lærer, der hængte sin plasticpose med bøger på lærerværelset og gik tidligt hjem, har ikke eksisteret i årtier. Det kan slet ikke lade sig gøre i dag, mener lærer Jesper Kongsgaard. Han kalder derfor Lov 409 for en "forsinket reaktion" på et problem, der for længe siden er løst.

Artikelserie

"Stemmer fra skolen" baserer sig på de 58 siders tekst-kommentarer, som lærerne skrev i Folkeskolens panelundersøgelse fra september 2014 om vilkårene under Lov 409 og folkeskolereform. Folkeskolen.dk har kontaktet nogle af de lærere, som dér har fortalt om deres erfaringer.

Jesper Kongsgaard er uddannet i 2002 og har de seneste seks år undervist på Holbæk 10. klassecenter. Her er lærerne også underlagt de nye arbejdstidsregler, selvom 10. klasse ikke er omfattet af folkeskolereformen.

Det er særligt vanskeligt som 10.- klasse-lærer at skulle miste fleksibilitet i arbejdstiden hen over året, mener Jesper Kongsgaard, der har en fortid som almindelig folkeskolelærer at sammenligne med.

"I 10.-klassesystemet er arbejdsmængden ud over året meget varieret. Prøveperioder, introuger, brobygning og praktik er eksempler på ikkenormale arbejdsuger", fortæller han.

Jesper Kongsgaard savner fleksibiliteten og tilliden til, at han i nogle uger kunne arbejde 55 timer for så at 'afspadsere' i mindre travle perioder. Han køber ikke præmissen om, at fleksibilitet og tillid ville indbyde lærerne til at lave for lidt.

Artiklen fortsætter under banneret

"Det er jo årtier siden, at der fandtes den her Netto-lærer, der hængte sin plasticpose med et fast lærebogssystem på lærerværelset og gik tidligt hjem. Han eksisterer ikke mere, for det kan simpelthen ikke lade sig gøre i forhold til voksende arbejdsopgaver, teamsamarbejde og den hastighed, tingene ændrer sig med i dag.", argumenterer Jesper Kongsgaard. Han stoler i øvrigt på, at skolelederne fyrer de folk, der ikke leverer varen.  

"På den måde er Lov 409 en lidt forsinket reaktion på noget, som for længst er overstået", siger han.  

Lidt, men ikke nok elastik

Jesper Kongsgaard kommer med flere eksempler på, hvordan de nye arbejdstidsregler er uhensigtsmæssige i 10.klassecenteret.

Arbejdstid i Holbæk

Holbæk Lærerkreds og Holbæk Kommune har ikke kunnet blive enige om lokale rammer for lærernes arbejdtid. Derfor gælder Lov 409's bestemmelser om blandt andet fuld tilstedeværelse på skolen som udgangpunkt. 

"Når jeg fx går hjem om syv minutter klokken halv fire, så skal jeg være klar til en række  uddannelsespræsentationer i morgen, som eleverne laver i forbindelse med den obligatoriske 10.-klasses projektopgave. Men jeg har simpelthen ikke kunne nå at forberede mig, så jeg er altså ikke helt klædt på til dem". 

Han fortæller, hvordan han sidste år ville have taget arbejdet med hjem eller blevet på skolen til sent. "Og så ville jeg i den anden ende, hvor vi i 10. klasse har en forholdsvis rolig prøveperiode, kunne slippe elastikken lidt".    

Holbæk Kommune og den lokale lærerkreds har ikke indgået nogen aftale om lærernes arbejdstid, hvorfor det er Lov 409 og den fulde tilstedeværelse som udgangspunkt, der gælder. På Holbæk 10. klassecenter er ledelsen og medarbejderne dog enige om en model, der hedder to timers ekstra ugentlig tid, der kan placeres frit og afspadseres i prøveperioden.

"Så lidt elastik har vi fået. Men der er brug for mere. Fx lige nu eller i introperioden, hvor vi har været vant til at lægge en 50-55 arbejdstimer om ugen, fordi der er så meget dér", siger Jesper Kongsgaard.  

Går det ud over eleverne?

Uden endnu at have været igennem et helt skoleår med de nye regler, forestiller Jesper Kongsgaard sig, at han og hans kolleger også får et problem, når der har været afviklet skriftlige terminsprøver i ugen op til jul.

"Jeg har godt nok kun et dansk hold, men to tysk-hold og får derfor 65 terminsprøvestile op til juleferien. Hidtil har vi jo kunnet læse og vurdere dem meget fleksibelt. Men nu kommer der til at gå rigtig lang tid, før eleverne kan få dem retur", konstaterer han.  

Jesper Kongsgaard tøver dog lidt ved spørgsmålet om, hvorvidt den nye arbejdstidslov går ud  over eleverne. 

"Eleverne går her kun 200 skoledage, og der skal nås meget med dem. Vi skal i den sammenhæng balancere i mellem at være professionelle og samtidig signalere over for dem, at vi ikke kan stå til rådighed som vi gjorde før. Her tænker jeg helt konkret på at besvare deres sms'er om aftenen", siger han og forklarer, hvordan lærerne i 10.klasse arbejder som kontaktlærere, hvilket vil sige, at der er afsat mere tid til arbejdet den enkelte.  

Tidligere har Jesper Kongsgaard haft sin arbejdsmobil med hjem om aftenen. Men nu er det en aftale med Holbæk 10. klassecenters leder, at alle medarbejdere lader deres arbejdsmobil ligge på skolen, når de går hjem om eftermiddagen. "For sådan er vilkårene, som politikerne har fastsat", siger Jesper Kongsgaard.

Hans elever får derfor ikke længere svar på beskeder om aftenen og Jesper Kongsgaard har heller ikke mulighed for at give dem besked om, at han blive nødt til at aflyse og udskyde en time næste morgen pga. sygdom.   

"Vi har jo mange elever, der kommer langvejs fra, så det har været en service, jeg har givet", siger han.

Stemningen på læreværelset

Jesper Kongsgaard fortæller om et lærerværelse, hvor alle er gode til at hjælpe hinanden og tage sig af hinanden. Kun en enkelt har sagt op siden de nye arbejdstidsregler blev effektueret, fordi det ikke kunne lade sig gøre for vedkommende at nå at hente børn. Han mener, at det er de stærke kollegiale fællesskab og en god ledelse, der er afgørende for arbejdsglæden under den nye lov.

Hvor påvirkede hans kolleger er af de nye arbejdstidsregler er dog temmelig forskelligt, vurderer han.

"Den gruppe af lærere, man kunne kalde hobbylærere, for hvem jobbet historisk har været hele deres fritid. De har det selvfølgelig særlig svært. Jeg har selv tre børn og en kone, der også er lærer, men privatansat og ikke omfattet af Lov 409, så i mit tilfælde kan det godt have nogle fordele, at jeg går hjem og holder fri. Mine børn har en mere nærværende far om aftenen, der ikke behøver hen at tjekke diverse kommunikationsplatforme, ringe og forberede noget", siger Jesper Kongsgaard.

Han må alligevel konkludere, at den nye arbejdstidslov påvirker hans professionelle liv negativt.

"Det er klart, at det forringer arbejdsglæden, når jeg ikke føler, at der er nok timer i døgnet til at løse de opgaver, jeg konkret står og har", slutter han.

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

UU-vejledernetværket er for alle, der arbejder i Ungdommens Uddannelsesvejledning eller interesserer sig for området. I samarbejde med UU-forum i Danmarks Lærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
364 andre er allerede tilmeldt