Når lærerkredsene skal drøfte Den Åbne Skole med kommunerne, kan de læne sig opad en række spørgsmål, som en Deloitte-rapport bestilt af Undervisningsministeriet stiller til samarbejde mellem skoler og lokalt erhvervs- og foreningsliv.

DLF: Skolen skal være 'åben' med et fagligt formål

DLF opfordrer de lokale lærerkredse til at kræve klar tale fra kommunen i drøftelser om, hvordan 'Den Åbne Skole' skal føres ud i praksis. Det skal være faglige og ikke økonomiske hensyn, der vejer tungest, når de lokale foreninger og erhvervslivet skal inviteres ind i skolen, mener formand for DLF's skolepolitiske udvalg.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Skolen har en lang tradition for at samarbejde med lokalt forenings- og erhvervsliv. Hidtil har det fungeret sådan, at lærerne selv har taget kontakt til virksomheder og institutioner, når de har kunnet se et fagligt formål med det", siger Bjørn Hansen.

Samarbejde bliver en forpligtelse

Med den Den Åbne Skole i folkeskoleloven erstattes frivillighed af en  forpligtelse til at inddrage det lokale erhvervs- og foreningsliv. Det er vigtigt, at samarbejdet stadig er drevet af fagligheden og ikke bliver en spareøvelse, siger Bjørn Hansen.

"Hvis nogle kommuner går hen og siger, at man kan spare lønkroner ved at lade frivillig arbejdskraft varetage dele af undervisningen, så bliver det et økonomisk og ikke et fagligt mål, og det vil være et problem", siger han.

Foreninger har ikke råd til at levere gratis undervisning til skoler

"Men hvis det er for at styrke det faglige, så er lærerne med på den. Derfor vil vi gerne have lærerkredsene til at stille kommunerne nogle spørgsmål, så vi hele tiden har skolens formålsparagraf for øje".

Det er både praktiske og faglige forhold, der skal være klarhed over. På det praktiske plan er det for eksempel om forsikringsforhold. Hvis foreningsfolk, der ikke er ansat af kommunen, skal tage sig af dele af den understøttende undervisning, rejser det en praktisk problemstilling.

"Det er vigtigt, at kommunen kan sige, hvem der skal tilse eleverne i den undervisning, som foreningsansatte eller andre står for".

Deloitte-rapport skal med til bords

Når lærerkredsene skal drøfte Den Åbne Skole med kommunerne, kan de læne sig opad en række spørgsmål, som en Deloitte-rapport bestilt af Undervisningsministeriet stiller til samarbejde mellem skoler og lokalt erhvervs- og foreningsliv.

Blog: Skoler og foreninger skal have en ligeværdig dialog

Som det kunne læses på folkeskolen.dk i starten af marts, viser rapporten, at inddragelse af eksterne aktører i skoleundervisningen ikke er uproblematisk. En bivirkning ved eksempelvis at hyre foreningstrænere til idrætsundervisning i skolen, kan være, at eleverne fravælger foreningslivet i fritiden.

En anden er, at det kan gå ud over kvaliteten af undervisningen, hvis lærerne sættes ud på sidelinjen og mister deres pædagogiske og didaktiske rolle.