"Kombinationen af faglig og personlig træning er helt unik for DrengeAkademiet", siger lektor og ph.d. Frans Ørsted Andersen i en pressemeddelelse fra Løkkefonden.

Bogligt svage rødder rykker tre år på 20 dage

Fagligt svage drenge blev rykket 3 læringsår i matematik og læsning på blot 20 dage. Det konkluderer en ny forskningsrapport fra DPU, der har fulgt LøkkeFondens projekt ’Drenge-Akademiet’. Lærernes indstilling til drengegruppen kan blandt andet forklare succesen.

Publiceret

DE 7 KARAKTERTRÆK

• Selvkontrol

• Engagement

• Vedholdenhed

• Social intelligens

• Nysgerrighed

• Taknemmelighed

• Optimisme

DE 20 DAGE og Nætter 

Kl. 07.00 Udendørs morgensang. Mental og fysisk træning -derefter bad. De forskellige teams samles og udfører pligter. Nogleskal fx hjælpe med morgenmad.

Kl. 08.00 Morgenmad

Kl. 08.30 Morgenbriefing i spisesalen

Kl. 09.00 Faglig undervisning

Kl. 12.00 Frokost

Mobilerne udleveres i frokostpausen og samles ind igen indenundervisningen

Kl. 13.00 Motion

Kl. 14.00 Faglig undervisning

Kl. 17.00 Fritid og aftensmad

Kl. 18.30 Aftenbriefing og snak om, hvordan dagen er gået.Udnævnelse af "dagens mand", "ugens højdespringer" og "ugenskammerat" m.v.

Kl. 19.00 Træningscafe

Kl. 20.00 Logbogskrivning og refleksion

Kl. 20.30 Fritid fx fodbold

Kl. 22.00 Alle går i seng

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For andet år i træk lod en gruppe utilpassede og bogligt udfordrede teenagedrenge i 2013 sig overtale til at tage tre uger ud af deres sommerferie, for måske at genvinde selvtilliden og skoleengagementet på Løkkefondens 'DrengeAkademiet'. Med på sidelinjen fulgte Frans Ørsted Andersen fra Institut for Uddannelse og Pædagogik ved Aarhus Universitet (DPU), der nu har udgivet en rapport på baggrund af sine observationer, målinger og interviews med drengene.

"Vi kan konkludere, at 95 drenge har løftet sig til et niveau, der svarer til knap halvandet års indsats i skolen inden for stavning og tre års indsats inden for læsning og matematik på blot tre uger. Desuden kan vi måle en klar forbedring af drengenes selvværd og motivation for at gå i skole", siger lektor og ph.d. Frans Ørsted Andersen i en pressemeddelelse fra Løkkefonden.

Af rapporten fremgår det, at drengene beskriver forholdene til lærerne på hhv. hjemskolen og DrengeAkademiet meget forskelligt.

"Forholdet derhjemme er dårligt og præget af tilsyneladende uengagerede lærere, der får drengene til at føle sig oversete og frakoblede. Anderledes er det på DrengeAkademiet, hvor de oplever engagerede, nærværende og lyttende lærere i godt humør", står der i rapporten, hvor en af drengene er citeret for følgende: "Her lærer vi at lære og forstår hvordan man lærer noget nyt. Fatter ikke noget af hvad der sker på skolen hjemme."

Medfødt talent er ikke vigtigt

Sideløbende med det faglige arbejde har drengene haft fokus på syv karaktertræk, der har rod i den positive psykologi og skulle have betydning for ens evne til at gennemføre en uddannelse. I rapporten er det bemærket, at det centrale ved de syv karaktertræk er, at der ikke er tale om medfødte talenter, men om styrker, som kan læres og udvikles livet igennem. 

"Kombinationen af faglig og personlig træning er helt unik for DrengeAkademiet. Særligt træningen af de syv personlige karaktertræk har vist sig at have stor effekt på drengenes indlæring og motivation for skolegang", udtaler Frans Ørsted Andersen i pressemeddelelsen.  

Motion, søvn og straf

I rapporten er det beskrevet, hvordan alle drengene manglede rammer og struktur derhjemme. "Hverdagen for mange af dem gik ud på at spille computerspil og spise slik til langt ud på natten. I skolen er man koblet af og sidder og småsover. På DrengeAkademiet har de oplevet en struktur, der har kunnet skabe et helt nyt liv for dem - et liv med motion, sund kost, søvn og læring i faste rammer", hedder det. 

På DrengeAkademiet taler man åbent om konsekvens og straf.

"En konsekvens for ikke at overholde fællesskabets regler er fx fratagelse af mobiltelefoner de få timer om dagen, hvor man må have dem. Desuden kan en konsekvens ved overtrædelse af reglerne fx være deltagelse i ekstra rengøring og ekstra køkkentjans", beskrives det i rapporten. Og drengene er tilsyneladende indforstået med, at sådan er det bare:

"En straf kan være nederen. Men når vi har en nedtur, har vi lært at tænke meget over det og sige op på hesten igen", er en af drengene citereret for at sige.  

Rapporten bringer også et citat fra en af lærerne i den sammenhæng: "Så vil jeg også fremhæve ledelsen her. Der har været rigtig meget konsekvens bag det, vi har gjort. Og det savner jeg altid i de systemer, jeg ellers har været i, altså når en elev har lavet et eller andet, jamen så bør det have en konsekvens. I stedet for sætter man sig [i folkeskolen] i en rundkreds hele tiden og får snakket om det, men det bliver aldrig rigtig til mere end det, så der er noget god konsekvens bag tingene her".

Til sommer afholdes DrengeAkademiet for tredje gang og efter ferien udrulles dele af konceptet på en testskole.

"Data fra DrengeAkademiet 2012 peger på en positiv langtidseffekt, men der er behov for at konceptet fortsat udvikles på DrengeAkademiet såvel som i folkeskolen", konkluderer Frans Ørsted Andersen i pressemeddelelsen.