Selvfølgelig skal der uddannes de skolepsykologer, der er brug for, fastslår uddannelsesminister Morten Østergaard

Uddannelses-ministeren: Selvfølgelig skal vi uddanne skolepsykologer

”Jeg kan ikke vride armen om på Aarhus Universitet, men så må jeg finde andre veje”, siger uddannelsesminister Morten Østergaard. Skolepsykologer med lærerbaggrund skal skolerne selvfølgelig have, mener han.

Publiceret Senest opdateret

Cand.pæd.psyk.

Cand.pæd.psyk. er en nu afskaffetuddannelse i pædagogisk psykologi. Uddannelsen blev udfaset fra2000 og den sidste cand.pæd.psych. blev færdiguddannet i august2004. Uddannelsen gav ret til betegnelsen psykolog og blevsidestillet med cand.psyk. Eksempelvis kunne cand.pæd.psyk'enoptages i Dansk Psykolog Forening og praktisere som psykolog undersygesikringen. Det gælder ikke den uddannelse i pædagogiskpsykologi, der nu findes på DPU, og som giver kandidaterne ret tiltitlen cand.pæd. i pædagogisk psykologi

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Alarmklokkerne ringer hos KL.: Af de nuværende 452 pædagogiske psykologer i kommunerne er 79 procent over 50 år, og hele 36 procent er over 60 år - og den sidste halve snes år er der ikke blevet uddannet nogle nye.

Det skyldes, at cand.pæd.psyk.-uddannelsen blev udfaset, da Danmarks Lærerhøjskole blev omdannet til Danmarks Pædagogiske Universitet i 2000. Siden har KL kæmpet for at få genetableret uddannelsen. Kommunerne og skolerne vil nemlig helst bistås af psykologer, der har en fortid som lærer.

KL: Vi vil have uddannet skolepsykologer med lærerbaggrund i en fart

I 2011 var den lige ved at være der

I 2011 så det endelig ud til at lykkes. Medarbejdere fra Uddannelsesministeriet og Aarhus Universitet blev enige om en model bestående af en læreruddannelse, en kandidatuddannelse, mindst to års arbejde som lærer plus en masteruddannelse på halvandet år - så var man cand.pæd.psyk.

Nu skulle Aarhus Universitet bare indholdsbeskrive uddannelse, så kunne de første studerende begynde august 2012.

Det skete bare ikke, og 19. marts i år sendte rektor Laurits B. Holm-Nielsen et brev til Uddannelsesministeriet, hvor han bekendtgjorde, at "Aarhus Universitet desværre ikke ser sig i stand til at udfylde uddannelsesmodellen på en faglig forsvarlig måde og dermed imødekomme ministeriets ønske".

Hvad nu, hr. minister?

"Jeg erkender, at den her sag - som jeg arvede fra min forgænger - har taget alt for lang tid, og det er da helt oplagt, at vi er nødt til at finde veje til at få uddannet de skolepsykologer, som skal bruges", siger uddannelsesminister Morten Østergaard.

"Jeg må konstatere, at den operatør, nemlig Aarhus Universitet, der havde givet tilsagn om ville løse opgaven, nu siger, at det kan de ikke på en faglig forsvarlig måde. Det skaber en ny situation, som jeg nu vil overveje, hvad vi kan gøre ved. Vi kan i sagens natur ikke tvinge uddannelsesinstitutioner til at udføre uddannelser, de ikke fagligt kan stå inde for", tilføjer han.

Har du ideer til, hvad en anden løsning kunne være?

"Nej, det har vi ikke kikket på endnu. Det, jeg gerne vil slå fast, er, at vi skal levere de skolepsykologer, der er brug for, og det skal vi finde veje til. Så må vi jo nu se, hvad det er, Aarhus universitet mener, problemet består i. Og ellers må vi jo afsøge andre, der mener, at de kan levere varen".

"Men det er selvfølgeligt beklageligt, at der er gået så lang tid, men det er først nu, hvor Aarhus Universitet er slået op i banen og siger, at det kan de fagligt ikke stå inden for, at det har påkaldt sig min opmærksomhed i den forstand, at jeg jo egentlig har troet, at sagen var under afklaring, men kan nu konstatere, at vi må på den igen, og det har jeg så planer om. Vi vil kikke på det i ministeriet, og så må vi jo se på, hvilke løsninger vi kan komme op med".

"Vi skal i almindelighed søge at levere den arbejdskraft, der er brug for, og i særdeleshed her de skolepsykologer, som KL jo med fuld rimelighed synes, at der skal uddannes nogle af".

KL ønsker specielt skolepsykologer med lærerbaggrund?

"Det er jo det. Det kan ikke være så svært at forstå, at det kan være en fordel at have nogle, der har et ben i begge lejre. Det, vi er stødt på, er præcis det ønske om at få nogen, der har kompetence fra begge lejre, og så det, at ambitionen var, at uddannelsen skulle give fuld autorisation som privatpraktiserende psykolog. Og det er jo det krydsfelt, som Aarhus Universitet nu har udforsket i en grad, så de nu har opgivet det".

"Men det, som interesserer mig, er primært: Hvordan kan vi sikre, at der kommer skolepsykologer med lærerbaggrund? Dem skal der selvfølgelig uddannes nogle af", fastslår uddannelsesministeren.