"Vi lærte noget af forløbet med Curriculum Online. Men det var enormt dyre lærepenge", fortæller engelske Richard Marrett fra læremiddelproducenten Whizz Education. Han og flere kolleger advarer om, at det kan blive en dyr affære, hvis Danmark gentager de engelske it-fejltrin.

Engelsk advarsel: Danmark kan spilde it-millioner

Den engelske it-platform Curriculum Online skulle sprede digitale læremidler på engelske skoler. Men projektet kom aldrig til at fungere, og man spildte hvad der svarer til milliarder af danske kroner. Det fortæller engelske branchefolk, som advarer om, at de danske it-millioner kan risikere en lignende skæbne.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er flere lighedstegn mellem Curriculum Online og den danske model, hvor lærerne kan finde tilskudsberettigede læremidler på Materialeplatformen.dk.

Og de danske politikere bør tænke sig godt om, advarede flere engelske branchefolk på it-konferencen The British Digital Classroom i sidste uge.

For hvis man i Danmark begår samme fejl, som englænderne gjorde med den statsstøttede engelske it-platform Curriculum Online, så kan mange af de i alt 500 millioner kroner til it i skolen blive spildt, lød advarslen.

Konferencen blev afholdt få dage efter en ny undersøgelse dokumenterede, at den engelske regerings strategi for spredning af digitale læremidler på landets skoler har sendt hvad der svarer til flere milliarder danske kroner ned i et stort, sort hul.

Rapport: Engelske skoler får kun lidt gavn af dyre it-investeringer

Manglende kvalitetsgaranti kostede milliarder Ligesom Materialeplatformen gør det i Danmark, præsenterede Curriculum Online en liste over digitale læremidler til de engelske skoler. Men selvom læremidlerne på listen var udvalgt efter nogle specifikke kriterier, gav Curriculum Online ingen garanti til lærerne for, at læremidlerne på listen var gode at bruge i undervisningen. Det betød, at skolerne brugte milliarder på at prøve sig frem, fortalte Richard Marrett fra den engelske læremiddelproducent Whizz Education.

Flere fagfolk i Danmark har for nylig rettet en lignende kritik mod Materialeplatformen.

Tilskudsliste er ikke garanti for gode digitale læremidler

Kan fremmedgøre lærerne Richard Marrett fra Whizz Education advarer Danmark mod at lave de samme fejl som man har gjort i England.

"Hvis den danske model har de elementer, vi havde i Curriculum Online, så er jeg meget betænkelig. Ja, vi lærte noget af forløbet med Curriculum Online. Men det var enormt dyre lærepenge. Man skulle fra centralt hold have taget ansvar, lavet kvalitetsgarantier og guidet lærerne til, hvilke læremidler, der var gode i forskellige undervisningssammenhænge. Så havde lærerne bedre kunnet foretage gode valg ud fra et kvalificeret udvalg, og så havde man sparet flere hundrede millioner pund."

Ekspert: Sådan er det gode digitale læremiddel

Planen for det danske it-tilskud er, at der skal skrues op for kriterierne fra år til år. Men sådan en model kan afskrække lærerne fra at bruge digitale læremidler, advarer Richard Marrett på baggrund af de engelske erfaringer.

"De lærere, som ikke var hjemmevant med it, afskrev fuldstændig Curriculum Online på grund af de skiftende kriterier. De sagde 'jamen, hvis det, som var godt nok i går ikke er godt nok i dag, så er det jo umuligt at følge med'".

Ministeriets digitale tilskudsliste får kritik

Videndeling skal sikre udbytte Seniorkonsulent ved Uni-C Kristian Kallesen var blandt tilhørerne på konferencen. Han kan godt se nogle ligheder mellem beskrivelsen af Curriculum Online og den danske model. Men han håber, en række nye tiltag vil forhindre, at de danske it-millioner bliver spildt, som det er sket i England.

"Det, vi forhåbentlig gør anderledes, er, at vi ikke udelukkende fokuserer på at have rammerne på plads i forhold til tilskud og trådløst net på skolerne. Blandt andet barsler vi med en ordning med nogle demonstrationsskoler, som kan hjælpe med systematisk at opsamle og sprede viden, og vi har sat gang i et skoleledernetværk", siger han.

Disse tiltag er netop lavet for at modgå risikoen for at sætte teknologi over undervisning, hvilket ifølge en ny engelsk undersøgelse har været tilfældet i de engelske skoler.

Skoleledere skal sikre it-udviklingen

Uni-C: Centralisering er ikke løsningen Ifølge de engelske branchefolk bundede Curriculum Onlines nedtur blandt andet i, at man ikke centralt tog ansvar for at udpege, hvilke produkter, der var gode i undervisningen. En sådan model er Kristian Kallesen fra Uni-C dog ikke enig i, vil være optimal.

"Selvfølgelig kan man sige, at hvis 98 kommuner skal sidde og gøre sig erfaringer, så ville man kunne spare en masse ved at gøre det centralt. Men vores kommuner er meget forskellige. Det, som er en god løsning i én kommune, er det ikke nødvendigvis i en anden", siger han.

Ingen vil købe 
det digitale drømmelæremiddel

Vicedirektør i Kunder og Digitalisering hos Uni-C Jakob Harder medgiver, at den nuværende model for tilskudsberettigede lærermidler medfører en risiko for, at lærere, skoler og kommuner bruger it-kroner på digitale læremidler, som viser sig ikke at være gode i undervisningen. Men han mener ikke, en løsning med en mere central udvælgelse af de digitale læremidler er et bedre alternativ.

"Vi har en model, hvor lærerne tilrettelægger undervisningen. Dermed tilrettelægger de også, hvilke læremidler, de vil bruge, så de passer til undervisningen. Og det er den proces, vi forsøger at understøtte, blandt andet ved at understøtte videndeling skoler og kommuner imellem. Vi har lavet nogle minimumskriterier i forhold til de digitale læremidler, men vi vil ikke gennemføre centrale indkøb. Vi ønsker at stimulere markedet for digitale læremidler til at udvikle bedre og billigere produkter", siger han.