Skoler i England investerer hvert år mere end fire milliarder kroner i it, men hvis man ikke ændrer praksis i undervisningen, bliver en tablet bare et nyt og dyrere redskab til at tage noter, advarer forskere bag ny rapport.

Rapport: Engelske skoler får kun lidt gavn af dyre it-investeringer

Skoler i England vil være med på noderne og køber it for over fire milliarder om året. Men ændringer i undervisningen bliver ikke tænkt ind. Derfor ender de dyre investeringer ofte i skabene, konkluderer ny rapport.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På trods af store nedskæringer investerer engelske skoler hvert år godt fire milliarder kroner i det sidste nye inden for for eksempel digitale læremidler, tablets og interaktive tavler.

Desværre bliver investeringerne ofte foretaget uden tanke på hvordan de digitale hjælpemidler skal indgå i undervisningen, og derfor ender både læremidler og gadgets ofte i skabene på skolerne. Det konkluderer en ny rapport udarbejdet af Nesta, der beskiver sig selv som en uafhængig velgørenhedsorganisation, der har til mission "at hjælpe personer og organisationer med at realistere store ideer".

Moderne tekonologi - gammeldags undervisning

"Faren er, at det 21. århundredes teknologi bliver anvendt ved hjælp af undervisningsmetoder fra det 20. århundrede. Vægten lægges alt for ofte på at have det nyeste hardware - snarere end hvordan det skal bruges", siger en af forskerne bag rapporten Geoff Mulgan til telegraph.co.uk.

"At udskifte en bog med en tablet er ikke innovation. Det er bare en ny måde at tage noter på. Der er utrolige potentialer i digital teknologi både i og uden for klasseværelserne, men som på andre områder som sundhed og handel, er det vitalt at gentænke, hvordan læringen skal organiseres, hvis man skal høste frugterne".

Ringe effekt på undervisningen

Rapporten baserer sig på mere end 1000 forskningsrapporter om digital undervisning og konkluderer, at de store investeringer har lille målelig effekt på undervisningen, da de ofte bliver foretaget "uden de nødvendige ændringer i lærernes praksis eller skolens organisering til at understøtte dem".

Desuden advarer forskerne imod, at digitale lærermidler ofte bliver brugt til at få kedelige øvelsesopgaver til at glide lettere ned hos eleverne.

Rapporten lister også gode eksempler på, hvordan undervisningen kan forbedres med ny teknologi, for eksempel på en skole, hvor eleverne ved hjælp af kraftigt lydudstyr og digitale måleinstrumenter på en model har simuleret et jordskælv.

Læs hele rapporten 'Decoding learning' ved at følge linket til højre.

Læs mere

Læs hele rapporten 'Decoding learning' her