DLF-kampagne: Folkeskolen skal have plads til elevers forskelligheder

Lærer Rikke Giselsson er ambassadør for folkeskolen og DLFs kampagne, fordi hun synes, det er vigtigt, at lærerne står frem som eksperterne. Det er dem, der kender eleverne og hverdagen i folkeskolen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Kampagnen giver mig en mulighed for at gøre noget. Det ville være rart, hvis vi en gang imellem blev spurgt som eksperterne, og vi for en gang skyld fik fornemmelsen af, at ikke alting kommer ovenfra. At det ikke blot er regneark og tørre tal, der bestemmer, hvordan alting skal se ud, men vi lærere, der står ude i hverdagen med eleverne, at vi kan fortælle ud fra vores synsvinkel", siger Rikke Giselsson.

Hun er lærer på Skolen På Islands Brygge og har arbejdet som lærer i syv år. Hun har linjefag i dansk og fransk og underviser i de to fag. Der er mange franskhold på skolen, fordi der er fire spor.

Rikke Giselsson synes, kampagnen har nogle rigtig relevante budskaber. Især det med maksimalt 24 elever i klassen og inklusionen er noget, som hun mærker meget til i sin hverdag.

"Jeg har prøvet at stå med 29 elever i klassen og deraf to-tre elever med diagnoser. Tidligere havde de været på en specialinstitution med folk, der var fagligt uddannede til at undervise dem. Jeg får de elever uden nødvendigvis samtidig at få en uddannelse, så jeg bedst muligt kan undervise dem. Set fra især elevernes synspunkt er det ikke i orden", siger Rikke Giselsson.

Hun mener, at et grundvilkår for en god folkeskole er, at der er plads til elevernes forskelligheder. Men hvis der er for mange elever i en klasse, risikerer nogle at drukne i mængden.

"Det er synd for eleverne, hvis ikke folkeskolen udvikler sig i en bedre retning, end tendensen er lige nu".

DLF: Sådan skal folkeskolen se ud