Christine Antorini debatterede med de kongresdelegerede, og der var masser af spørgsmål og kommentarer. Blandt andet om økonomi, helhedsskoler og regeringens politiske udmeldinger (klik videre for at se flere billeder).

Antorini i debat: Dispensationer er ikke en spareøvelse

Delegerede stillede skarpe spørgsmål om arbejdstid, samarbejde med pædagoger og dispensationer for folkeskoleloven til børne- og undervisningsministeren på kongressen.

Publiceret
DLF-formand Anders Bondo Christensen sagde på kongressen, at samarbejde mellem lærere og pædagoger kan være et kæmpe plus, hvis lærerne får mulighed for at sætte den præcise ramme.
Under debatten på DLF's kongres understregede børne- og undervisningsminister Christine Antorini, at frikommuneforsøgene ikke bliver en spareøvelse. Flere af tilhørerne gav dog udtryk for, at de oplevede, at forsøg og dispensationer blev brugt til at 'sænke overliggeren' i kommunen.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

- Ja, jeg går ind for, at lærerne skal undervise mere. - Ja, jeg går ind for, at lærere og pædagoger skal arbejde sammen. - Nej, kommunerne må ikke bruge dispensationer til besparelser.

Hun havde ikke uld i munden, børne- og undervisningsminister Christine Antorini, da hun svarende på spidse spørgsmål fra kongresdelegerede under den debat, der foregik efter ministerens tale om Ny Nordisk Skole.

Video: Christine Antorinis tale om Ny Nordisk Skole

Ny Nordisk Skole er et 'paradigmeskifte' Hun var flankeret af formandskabet for DLF, Anders Bondo Christensen og Dorte Lange, men spørgsmålene fra salen var udelukkende rettet mod ministeren.

Antorini ønsker helhedsskoler og gennemsigtighed for testresultater

Anders Bondo Christensen indledte seancen med at slå fast, at Ny Nordisk Skole ikke er varm luft, nej, "det er et paradigmeskifte".

"Vi er bare vant til, at når der kommer noget fra regeringen, så er det noget, vi skal sige ja eller nej til. Det her er noget nyt, som vi skal gribe og føre ud i livet", tilføjede lærerformanden, der synes, at signalerne fra ministeren "klinger godt i vores ører".

Alle får lov til at bryde klasseloftet

"Kommunerne sænker overliggeren" Så fik kredsformanden for Vejle Lærerkreds Rikke Vagn-Hansen ordet. Hun glædede sig over intentionen i Ny Nordisk Skole om at hæve overliggeren, men hun måtte konstatere, at Vejle Kommune, der er presset på økonomien, sænker overliggeren.

Det kan kommunen gøre, fortsatte kredsformanden, fordi den har fået dispensationer for reglerne om holddannelse via frikommuneforsøgene. Hvordan passer de dispensationer ind i Ny Nordisk Skole, ville hun vide.

Ministeren lovede, at regeringen ville være præcis i sin evaluering af frikommuneforsøgene.

"Vi er meget obs på, at frikommuneforsøgene ikke bliver en spareøvelse. De skal have pædagogisk gevinst", sagde ministeren, der også fastslog, at regeringen "ikke går ind for megaklasser, der kommer ind i skolen ad bagvejen".

Anders Bondo Christensen supplerede med at sige, at "det er et fælles ansvar i Ny Nordisk Skole at fastholde kvaliteten. For os at se er forsøgene i Vejle et spareøvelse".

Alle får lov til at bryde klasseloftet

Antorini: Ja til samarbejde mellem lærere og pædagoger Formand i Øhavets Lærerkreds Lone Clemmensen bad ministeren definere 'heldagsskole'.

Ministeren sagde, at hun hellere ville bruge termen 'helhedsskole', som er en skoleform "der skaber sammenhæng i børnenes hverdag". Om skoledagen gik fra 8 til 14 eller fra 8 til 16 var i den forbindelse ikke så vigtigt for ministeren, det vigtige var at pædagoger og lærere arbejde sammen.

Ministeren fremhævede, at heldagsskolen i Høje-Taastrup Selsmoseskolen på få år havde løftet elevernes faglige niveau markant, hvorpå Lone Brandel, næstformand for lærerkredsen i Høje-Taastrup og lærer på heldagsskolen Selsmoseskolen, påpegede, at der på skolen "var undervisning fra 8 til 16, og lærere på hele vejen, så hvis målet er at løfte fagligheden, så skal det være lærere, der er der".

Ministeren mente ikke desto mindre, at "selvfølgelig kan pædagoger og lærere støtte hinanden godt og få et fint samarbejde, og selvfølge er det lærerne, der har ansvaret for undervisningen, men pædagogerne kan være et fint supplement. Det er jo også en nordisk værdi, at eleverne trives godt i skolen. Men det er lærerne, der er eksperter i undervisning, det er det I er uddannet til. Pædagogerne er uddannet til noget andet".

Ingen penge til at sikre grupper, der sakker bagud

Antorini: Dygtige lærere skal have mere tid med eleverne Lars Andersen, delegeret fra Københavns Lærerforening, ville vide, hvordan Ny Nordisk Skole hænger sammen med regeringens udmeldinger om, at lærerne skal undervise mere.

Lars Gunnar Nilsson fra Ballerup ville vide, hvordan pædagoger kunne være med til at hæve den faglige overligger i Ny Nordisk Skole.

Ministeren indrømmede, at "regeringen er optaget af, at dygtige lærere skal have mere tid sammen med eleverne".

I Ontario i Canada har lærerne kun 50 minutters forberedelsestid om dagen, "men det vil vi ikke indføre i Danmark", understregede ministeren.

DLF kræver ekstraordinære indgreb mod lærerledigheden

Hun var ærgerlig over den måde, Lars Gunnar Nilsson fra Ballerup omtalte samarbejdet mellem lærere og pædagoger på.

"En evaluering af sammenarbejdet mellem lærere og pædagoger i indskolingen, der er lige ved at være færdig, viser nemlig, at netop det samarbejder giver et stort fagligt løft", afslørede Christine Antorini

Anders Bondo Christensen supplerede med at sige, "at hvis vi sætter en præcis ramme, kan et samarbejde mellem lærere og pædagoger i løbet af dagen selvfølgelig være et kæmpe plus".

Han afsluttede debatten ved at sige, at nu må se, om vi skal drikke gravøl eller festøl for Ny Nordisk Skole ved næste kongres.

"Det er et paradigmeskifte, men der er snublesnore".

Bondo: Ny Nordisk Skole kan skabe konsensus om folkeskolen