"Der er en ret stor gruppe elever, som har det dårligt med de nationale test, og vores statistiske analyse viser, at der er en sammenhæng mellem mistrivsel og det at have det skidt med de nationale test", fortæller Tobias Bøgeskov Eriksen, som sammen med to forskerkolleger står bag en undersøgelse af knap 900 aalborgensiske elevers forhold til nationale test. Han er desuden medlem af Aalborg Byråd for Socialdemokratiet.
Test giver mistrivsel, viser analyse
Tobias Bøgeskov Eriksens data blev indsamlet i foråret 2019, hvor 888 aalborgensiske skoleelever fra 8. og 9. klasse på 19 skoler deltog i en spørgeskemaundersøgelse om, hvordan de havde det med de nationale test. Svaret var, at de har det ikke overvældende godt med dem.
43,2 procent af elever forholdt sig generelt 'negativt' eller 'meget negativt' til de nationale test. Det er omtrent dobbelt så mange, som forholdt sig 'positivt' eller 'meget positivt', nemlig 19,7 procent.
Nationale test: Slår alle områder sammen for at få et sikrere resultat
Et af undersøgelsens markante resultater er, at en meget stor gruppe af folkeskoleeleverne, nemlig 44,3 procent, ofte har oplevet at blive 'ked af det' efter at have fået testresultater tilbage. Samtidig er det kun 7,9% af eleverne, der indikerer aldrig at have oplevelsen af at være ked af det, når de får testresultater tilbage.
Samlet set konkluderer forskerne bag undersøgelsen, at der er en sammenhæng mellem en negativ opfattelse af de national test og et dårligere (selvvurderet) fagligt niveau. For eksempel er der ingen af de elever, der mener deres faglige niveau er lavere end klassens gennemsnit, som forholder sig positivt til de nationale test generelt. Men billedet er ikke helt entydigt.
"Det kan både være piger og drenge og både dem, som får høje karakterer, og dem som får lave karakterer, som oplever at blive kede af det over et testresultat", fortæller Tobias Bøgeskov Eriksen.
"Vi kan se, at piger i højere grad end drenge har det dårligt med deres resultater fra de nationale test. Det bakkes op af anden forskning, som lidt paradoksalt viser, at piger generelt faktisk ofte godt kan lide en undervisningsform, hvor man bliver testet, men samtidig er mere negativt påvirket end drenge, hvis de laver fejl i testene. I vores fokusgruppeinterviews fortæller pigerne, at test skader deres motivation, og de føler det som en 'hammer i ansigtet' hvis de klarer testen dårligere, end de håbede at kunne".
DLF mener: Drop de nationale test
Generelt fortæller forskningen, at lavtpræsterende mister motivation af test, mens højtpræsterende bliver motiveret af test. Men Tobias Bøgeskov Eriksen mener, at hans analyse udfordrer den konsensus, fordi den viser at der også er en gruppe af de højtpræsterende elever, som mister motivation af at blive testet.
"Af Vives rapport fra 2020 kan man se, at karaktergennemsnittet ikke er steget i den tid, vi har haft de nationale test, så man kan ikke konkludere at testningen fører til øget læring blandt eleverne. Men vi kan se, at det tilsyneladende skader deres trivsel. Det, synes vi, er relevant at have med i den debat om de nationale test, vi skal til at have".
Husk at høre børnene, når nationale test skal revideres
Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil slog torsdag fast endnu en gang, at de nationale test skal gennemføres i løbet af foråret – på trods af den corona-betingede nødundervisning, som gælder indtil sommerferien. Mange kommuner presser på for at få ministeren til ændre den beslutning.
Rosenkrantz-Theil står fast: Brug for de nationale test i år
Tobias Bøgeskov Eriksen fortæller at han som byrådsmedlem bakker op om Aalborgs Byråds ønske om at droppe at afholde nationale test i år. Når de nationale test på lidt længere sigt skal revideres, håber han at elevernes perspektiv bliver inddraget.
"Jeg håber man vil høre eleverne, når nu nationale test skal revideres. Det gjorde man ikke, dengang man lavede dem, men det er jo dem, det så at sige 'går ud over'. Så ligger ellers lige til højrebenet, at det burde man gøre" siger han.
S-borgmester: Det giver ingen mening at gennemføre nationale test
Analyse: Nationale test skader elevernes trivsel
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.