”Det er vigtigt, at eleverne vender tilbage til en genkendelig og forudsigelig hverdag med deres klassekammerater og deres lærere, og at man lokalt ude på den enkelte skole giver plads til, at man laver de foranstaltninger, man finder nødvendige", siger lærernes næstformand Dorte Lange.

DLF om efterslæb: "Vi kan få alle med igen, hvis vi gør de rigtige ting"

Giv skolerne friheden til at indrette sig efter de elever, de får tilbage, når skolerne en gang må genåbne. Så kan vi godt løfte eleverne efter en svær periode. Så klart lyder dagens budskab fra lærerne til Christiansborg.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi kan få alle med, hvis vi gør det rigtige. Det budskab vil næstformand i Danmarks Lærerforening Dorte Lange senere i dag præsentere på et møde med undervisningsministeren og undervisningsordførerne fra Folketingets partier.

"Vi kan få alle med igen, hvis vi gør de rigtige ting. Vi er slet ikke i tvivl om, at hvis vi indretter os rigtigt efter nedlukningen, så kan vi skabe en undervisning og et klassefællesskab, som sikrer elevernes faglighed og trivsel", siger Dorte Lange.

Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) har i eftermiddag indkaldt Folketingets partier og organisationerne fra sektorpartnerskabet til en drøftelse af, hvordan man politisk bør forholde sig til det faglige efterslæb, som eksperter har peget på, utvivlsomt er opstået på grund skolenedlukningerne siden marts.

DLF om sommerens eksamen: Lad standpunktskaraktererne være afgørende 

DLF: Stop snakken om efterslæb

Tidligere på ugen vurderede Dansk Industri i en analyse, at de to store skolenedlukninger har forårsaget et fagligt efterslæb, der svarer til halvanden måneds skolegang for eleverne i 1.-3. klasse.

Hvad er jeres fornemmelse i forhold til, hvor stort et fagligt efterslæb eleverne har oplevet?           

"Det vil være forskelligt fra elev til elev, og jeg mener egentlig, at man bør holde op med at snakke om, at der er et efterslæb. Eleverne og familierne derhjemme er presset nok i forvejen, som det er lige nu. Når man så ovenikøbet taler om et alvorligt efterslæb, så skaber det et yderligere pres", siger Dorte Lange og tilføjer:  

"Man kan desuden samtidig spørge, hvad efterslæbet er i forhold til? Der er jo ikke nogen, der er løbet fra os. For alle står i denne her situation".

SF: "Fuldstændig galimatias at bruge tid på de nationale test" 

Skal skabe en genkendelig hverdag

Ifølge lærernes næstformand er elevernes største behov at komme tilbage til en skolegang, de kender.

"Det er vigtigt, at eleverne vender tilbage til en genkendelig og forudsigelig hverdag med deres klassekammerater og deres lærere, og at man lokalt ude på den enkelte skole giver plads til, at man laver de foranstaltninger, man finder nødvendige. Det vil være vidt forskelligt, hvad der vil være brug for på den enkelte skole og med den enkelte klasse. Det er ikke alle elever, der har lidt lige meget. For nogle er det gået fint, og mens der fx også er husstande, hvor det ikke er alle, der har deres egen pc", fortæller hun.

Hjortdal: Lad nødundervisningen vare til sommerferien 

Formand for Skolelederforeningen Claus Hjortdal fortalte tirsdag til folkeskolen.dk, at han håber, at skolerne får mulighed for at fortsætte under nødundervisningsbekendtgørelse, når eleverne vender tilbage. Det ser Danmarks Lærerforening også gerne.

"Bekendtgørelsen for nødundervisning giver en meget større frihed, end vi har normalt. Det er fx en stor gevinst, at vi har mulighed for at fravige kravet om et bestemt antal undervisningslektioner, og det er nemmere at konvertere understøttende undervisning til to lærer. På den måde kan vi udnytte resurserne mere fleksibelt ud fra de lokale behov hos eleverne. Det giver også mere frihed fra de normalt ellers tidskrævende dokumentationskrav, så vi fx ikke behøver at bruge tid på at tjekke alting af i læringsportalerne. Den tid, vi sparer, kan vi i stedet bruge på at lave god undervisning".

Rosenkrantz-Theil: Ikke muligt at overføre sidste års penge til corona-efterslæbsprojekter 

Giv os mulighed for at trække på resursepersoner

Selvom Dorte Lange tror på, at en øget frihed langt hen ad vejen vil være nok til at løfte eleverne, håber hun på, at politikerne vil give en økonomisk hånd til at løfte opgaven.

"Jeg håber, at man politisk er klar over, at denne her ekstraordinære situation nødvendiggør, at der skal noget ekstra til. Vi håber rigtigt meget, at vi kan få plads og midlerne til at trække noget mere på resursepersoner fra fx PPR og dansk- og matematikvejledere, der kan gå ind og give inspiration til lærerne til at få skabt en undervisning, der virkelig kan inddrage alle eleverne. For det er muligt for lærere at tilrettelægge undervisning, hvor alle er aktive i fællesskabet, og hvor man ikke sidder hver for sig, men hvor alle får noget ud af det - hver på sit niveau".

Lærere: Husk, at ansatte også kan smitte hinanden 

Flere har peget på, at man ligesom i foråret bør sende de mindste elever først tilbage i skole. Er det også jeres anbefaling?

"Der kan være pædagogiske argumenter for begge dele. Jeg tror, at det vil være nogle samfundsmæssige behov, der kommer til at vægte højest, når der bliver taget en politisk beslutning. Vi er klar, uanset hvilke elever der kommer tilbage, så længe det er sundhedsmæssigt forsvarligt og så sikkert som muligt for eleverne og vores medlemmer".