Lærere: Hvem har ansvaret for en afskåret finger i hjemmeskolen?

Mange skoler har håndværk og design og madkundskab med på onlineskemaet, og forældre og elever hilser et praktisk afbræk velkomment. Men lærerne er i tvivl: Gælder det skærpede tilsyn på distancen? Og kan man lave aftaler med forældrene om at overtage ansvaret?

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kreativiteten er stor blandt håndværk og design- og madkundskabslærere, når der skal laves spændende og lærerige opgaver med eleverne via de virtuelle platforme. Facebookgrupperne bugner af gode ideer.

Inspiration til fjernundervisning i håndværk og design 

Men samtidig har en bekymring bredt sig blandt en del af lærerne, for er det forsvarligt at bede eleverne arbejde med skarpe knive eller varme gryder, når de er alene hjemme, og kan man overføre lærernes skærpede tilsyn til forældrene?

Nini Hvidtfeldt Knudsen, der underviser samtlige sine timer i håndværk og design og madkundskab, kunne i sidste uge fortælle, at den besked hun havde fået fra sin leder - som havde spurgt opad i systemet - var, at man "ikke kan samtykke sig ud af tilsynsforpligtelsen ved at lade forældrene acceptere at visse aktiviteter foregår på eget ansvar". Lærere skal derfor passe på med at sende elever udendørs, og passe på ved aktiviteter med sakse og knive.

"Vi prøvede at køre teoretisk den første uge, men eleverne er jo ved at dø over det, og jeg synes også, at vi skal bryde deres lange skærmdage. Vi har bagt med dem, og jeg ville gerne lave suppe, men det er klart, at når jeg begynder at tænke over, at det er mit ansvar, hvis de klipper eller skærer sig fingrene, så er det jo et stort ansvar. Jeg kan jo umuligt nå hjem til dem og hjælpe dem. Jeg har over 200 elever, og nogle af dem sidder alene. Kan jeg så risikere at få en sag på halsen?".

Da hun spurgte til andres erfaringer i facebookgruppen, var meldingerne meget blandede. Mange havde gjort sig samme overvejelser, og der var generel usikkerhed om, hvad reglerne egentligt siger.

Venter på svar for Ministeriet 

Den Faglige Forening Håndværk og Design og Foreningen for Madkundskab er også meget opmærksomme på udfordringerne for lærerne og har sendt en forespørgsel til juristerne i Danmarks Lærerforening.

"Vi vil frem for alt gerne have, at der bliver lavet så meget praktisk som muligt, især hvis nedlukningen bliver forlænget. Men vi kan ikke se, hvordan lærerne kan have det skærpede tilsyn ude i hjemmene, så lærerne er nødt til at forventningsafstemme med hjemmet og skolelederen. Og man må fjerne risikomomenter, så de fx kun bliver sat til at skære eller arbejde med varme, hvis forældrene er til stede eller har accepteret opgaven", siger næstformand i Den Faglige Forening Håndværk og Design Wisti Pedersen.

De afventer svar og vil derefter lægge anbefalinger til sikkerhed i forskellige typer opgaver på deres hjemmeside.

Lærer: Virtuel madkundskab får stille elever på banen 

Danmark Lærerforening har man sendt forespørgslen videre til Undervisningsministeriet.

Forældreforeningen Skole og Forældre vil også meget gerne have en vurdering fra Undervisningsministeriet. Foreningen har ikke hørt til, at der har været ulykker eller problemer, og formand Rasmus Edelberg ser gerne så meget til de praktisk-musiske fag som muligt for variation og afbræk i skærmtiden.

"Alt det her sker på en fælles billet, og hvis forældrene er hjemme, så mener jeg godt, man kan forvente, at de holder et øje med børnene. Men det skal selvfølgelige være noget, man aftaler mellem skole og hjem. Hvis man som forælder skal passe sit arbejde, skal man også have mulighed for at melde, at det kan man ikke, eller benytte sig af nødundervisningen", siger han.

I Skolelederforeningen mener Claus Hjortdal også, at det er en afgørelse, der må træffes i ministeriet.

"Der står jo af gode grunde ikke noget om det her i loven, så min klare anbefaling er, at Ministeriet hurtigst muligt må komme med retningslinjer for det her. Nogen må tage en vurdering, så lærerne ved, hvad de har at rette sig efter", siger han.

Folkeskolen.dk/håndværk og design har stillet spørgsmålene til Undervisningsministeriet tirsdag i sidste uge og fortæller her så snart, der kommer svar.

Ministeriet: Lærerne har ikke samme tilsynsforpligtelse i fjernundervisning