Madkundskab
0   15

Lærer: Virtuel madkundskab får stille elever på banen

Christian Bunk Svane underviser ti timer om ugen i virtuel madkundskab. Han oplever, at det giver eleverne et tiltrængt afbræk fra bøgerne, og at de elever, der i skolen gemmer sig lidt i gruppearbejdet, blomstrer.

Mandag eftermiddag har Christian Bunk Svane lavet mad til familien derhjemme. Det gør han nemlig, mens han underviser. To gange har han lavet chili con carne foran computerens kamera. Først var det 6.b, så var det 6.a, der skulle følge lærerens anvisninger via Google Meet.

"Det er valgfrit, om de vil lave mad, men de skal se på, mens jeg gør det i forhold til undervisningspligten", siger Christian Bunk Svane.

Det er stor forskel på, om skoler vælger at undervise i madkundskab under nedlukningen. Christian Bunk Svane er lærer på Østermarkskolen i Aars i Vesthimmerland, og da nedlukningen igen blev en realitet, spurgte hans skoleleder, om han ville fortsætte med at undervise i madkundskab.

"Det vil jeg gerne. Eleverne har pligt til at møde op til undervisningen, og jeg har skrevet til forældrene på Aula, at vi skal lave mad. Så sender jeg en opskrift til forældrene i god tid, så de kan se, hvad de skal købe ind", forklarer Christian Bunk Svane.

Artiklen fortsætter under banneret

Ny faglig rådgiver

Christian Bunk Svane er ny faglig rådgiver på det faglige netværk ernæring og sundhed. Han er madkundskabslærer på Østermarkskolen i Aars i Vesthimmerland. Foruden en læreruddannelse har han en kokkebaggrund med i bagagen. Han er en erfaren blogger, da han står bag bloggen www.domesticscience.dk, hvor han deler undervisingsforløb. Christian Bunk Svane vil løbende blogge på folkeskolen.dk om undervisning, sundhed, ernæring og madkundskab. 

 

Sikkerhed i hjemmet

Han er stødt på madkundskabslærere, som er i tvivl om, hvorvidt man kan bede forældrene købe råvarer, og som er i tvivl om sikkerheden, når eleverne skal være alene, når de laver mad.

"Det er også derfor, at det er valgfrit at lave mad. Nogle forældre kan måske ikke købe ind til det. Og jeg kan også godt forstå det i forhold til sikkerhed. Men altså skærer de sig i fingeren, så skærer de sig i fingeren. I langt de fleste hjem er eleven ikke alene hjemme. Og hvis det sker, så skal jeg nok få guidet dem til at lægge pres på fingeren og få sat plaster på".

Der er dog elementer, som han kun viser, og som han og fraråder eleverne at lave hjemme.

"I sidste uge havde vi fokus på det sygt usunde, og der lavede vi burgere. Jeg viste dem, hvordan man kan fritere. Men jeg understregede også, at det skal de ikke gøre derhjemme. For der er en del sikkerhedsforanstaltninger ved friture".

KAMPEN OM DEN GYLDNE GRYDESKE

Christian Svane har en aktivitet, som er god til fjernundervisning, og handler om at kæmpe om Den gyldne grydeske 

Aktivitet: Læreren råber et redskab, som skal findes i køkkenet (vis evt. redskabet). De elever, som finder redskabet først frem, og viser det på deres computerskærm, får et point (jeg giver point til de tre første). Det giver lidt mere pointfordeling i klassen = spænding. Tre redskaber vil tage 4-5 minutter. Med flere redskaber kan aktiviteten vare 35-40 minutter. 

Formål: at eleverne tager del i madlavningen hjemme. Ved eleverne, hvor redskaberne er - både i skolen og hjemme, er det lettere at komme igang. 

Læs mere på Christian Svanes hjemmeside domesticscience.dk.

Her med link direkte til aktiviteten

Computerkameraet fanger snitteriet

I praksis har Christian Bunk Svane madvarerne på sit eget køkkenbord.

"Så drejer jeg kameraet rundt i køkkenet. I sidste uge lavede vi kyllingenuggets. Nogle gange så løfter jeg computeren, så retter jeg kameraet ned mod skærebrættet og fortæller dem, hvordan de kan snitte. Så kan jeg dirigere dem, så de har den rigtige teknik, så vi ikke snitter os i fingrene".

"Jeg kan se alle 26 på en gang, og så markerer de med en finger, så mens jeg laver mad, kan jeg se, at Oskar har hånden op. Han spørger så, skulle jeg skære peberfrugten? Og ja det skulle du for tre trin siden. Nogle gange, kommer de lidt bagefter. Nogle gange slår jeg lyden fra, så får de fem minutter til at skære et løg. Jeg kan gøre det på 30 sekunder - det tager dem længere tid. Jeg lærer lige så stille, hvad de skal bruge mere tid på".

Når elever på nye måder

Han oplever, at eleverne i især 6.- og 7.-klasserne tager rigtig godt imod virtuel madkundskab.

"6.klas-serne og 7.-klasserne er rigtig g,ode til at bakke op om det. 8.- klasserne er ikke helt så gode. Der var kun seks-syv stykker sidst, der lavede mad. Der var 20 der mødte op, så der er også nogle, der slet ikke kommer med", siger Christian Svane.

Læreren kommer helt med ind i hjemmet, når madkundskabsundervisningen foregår virtuelt.

"Der er også nogle hjem, hvor mor og far står bagved og hjælper lidt til. Dem kunne jeg godt tænke mig at sende dem ud af køkkenet og lade eleverne klare det selv", siger Christian Svane.

"Det bedste er at se de stille typer. De bliver med virtuel madkundskab skubbet ud over rampen. De kan ikke gemme sig bag de andre. De tager virkelig ved. Det synes jeg er fedt. Der er nogle, der blomstrer en smule. For langt de fleste er det er et godt afbræk. De kommer lidt væk fra bøgerne".

Evaluering på Aula

Efter madkundskabslektionerne har eleverne skrevet en kort evaluering af undervisningen på Aula.

"Vi evaluerede i starten på Aula, så jeg kunne evaluere på min egen undervisningspraksis. Hvis eleverne ikke tør sige det på Google Meet til alle, så får de muligheden her. Det vilde er, at jeg får lutter positive tilbagemeldinger om, at de er glade for undervisningen. Selv om jeg siger, at de skal skrive, hvis de synes, der er noget, der er træls".   


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Ernæring og sundhedsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for madkundskab, sundhed og ernæring. I samarbejde med Foreningen for madkundskab.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
799 andre er allerede tilmeldt