Folkeskoleloven
3   59

Appel fra Esbjerg-lærere: Brug nu chancen og sænk timetallet

To kommuner har fået chancen for at levere maksimal kvalitet i folkeskolen. "Det kan, som vi ser det, ikke lade sig gøre uden at sænke elevernes timetal til et niveau, som det de havde før reformen", lyder det nu i en indtrængende appel fra Esbjerg Lærerforening.

"Det er en utopi at forestille sig, at man kan levere undervisning af topkvalitet i 27-29 lektioner om ugen i klasser, hvor man står alene med ikke bare rigtig mange børn, men også med den store og komplekse opgave, det er at inkludere alle, så de føler sig som en værdifuld del af fællesskabet".

Sådan skriver Maja Gundermann Østergaard, formand for lærerne i Esbjerg, i et brev til politikerne i kommunens Børn og Familieudvalg. De skal nemlig - ligesom deres kolleger i Holbæk - i gang med at vælge retning og sætte rammer for det helt ekstraordinære forsøg, som statsminister Mette Frederiksen lancerede i sin tale ved Folketingets åbning. Hun lovede, at de to kommuner må droppe næsten alle statslige krav til folkeskolen for i tre år at drive skole, som de vurderer, det bliver bedst.

Artiklen fortsætter under banneret

Esbjerg-lærerne minder politikerne om folkeskolelovens formålsparagraf:

"I formålsparagraffen beskrives nemlig kernen i skolens opgave, hvorfor vi driver skole, hvordan der skal samarbejdes mellem skole, forældre og elever - og hvem, der har ansvaret for kvaliteten i undervisningen. At nå ind til kernen i skolens opgave kræver tid, ro og frihed til at lade den fagprofessionelle dømmekraft få et større råderum", skriver Maja Gundermann Østergaard.

"Bedre tid opnås delvist ved at skrælle unødigt og meningsløst bureaukrati og dataindsamling bort, men dette vil ikke kunne gøre det alene", skriver hun og forklarer, at hvordan de ekstra skoletimer, eleverne fik med folkeskolereformen, blev finansieret: 

"Da man med folkeskolereformen skruede op for elevernes timetal, blev det finansieret ved at lade lærerne og børnehaveklasselederne undervise markant flere timer. Det fik kort fortalt den uheldige konsekvens, at undervisningen blev mere standardiseret, mindre varieret, og selvom det smerter os som lærere at indrømme, så blev den også mere kedelig - for at sige det, som det er", skriver Esbjerg-lærerne og appellerer til, at byrådspolitikerne vil være ambitiøse og gribe den enestående chance til at tænke i kvalitet frem for kvantitet.

Ikke nok at skære i bureaukratiet

Det er simpelthen ikke nok at skrue ned for bureaukrati og dokumentationskrav og holde pause i strømmen af kommunale projekter. 

"På skolerne er vi rigtig glade for tilbud som fx ude.nu, Myrthuegård, Byg-et-hus, Edison og meget andet, men lad det blive ved netop det - tilbud", skriver Maja Østergaard og nævner i samme åndedrag den kommunalt indkøbte læringsplatform Meebook.

"Det er fint at have en platform som Meebook til rådighed, men lad det blive ved det - et tilbud. Der findes masser af andre måder, hvorpå man kan planlægge og evaluere sin undervisning og elevernes udbytte, og vi er helt i stand til selv at vurdere, hvornår og hvordan det giver bedst mening".


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ