Ytringsfrihed
2   52

Efter tragedien i Frankrig: Frygt skal ikke styre undervisningen

Det er skræmmende, at en fransk lærer er blevet myrdet efter at have vist sine elever karikaturer af profeten Muhammed. Men lærere skal ikke lade sig intimidere, mener både en lærer og et folketingsmedlem.

Den franske lærer Samuel Paty blev i sidste uge brutalt dræbt for at have vist sine elever nogle karikaturtegninger af profeten Muhammed i forbindelse med et undervisningsforløb om ytringsfrihed. Lærer og blogger på folkeskolen.dk Maria Roneklindt delte efterfølgende en facebookopdatering med sine overvejelser om, hvordan og hvornår hun viser sine elever muhammedtegningerne.

'Som lærer i kristendomskundskab i folkeskolens ældste klasser er Muhammedkrisen altid en del af mit pensum. Vi berører krisen som en del af et større forløb om "det hellige".... Ofte er der elever, der spørger, om de må se de berømte tegninger. Det siger jeg altid ja til. Hvorfor skulle jeg ikke det? Det er trods alt nemmere at forholde sig til tegningerne - og forstå kompleksiteten i Muhammedkrisen - hvis man har set det, det hele handler om'.

Vi skal have en nuanceret diskussion

Overfor folkeskolen.dk uddyber hun: "Hvis jeg valgte ikke at vise dem, ville jeg føle, at jeg på en måde tog parti i konflikten, at jeg lod en holdning 'vinde'. Og det er jo meningen med mit forløb om 'det hellige', at vi skal have en have en nuanceret diskussion af, hvad folk betragter som helligt og hvordan man forholder sig til det. I forløbet ser vi også billeder af det kunstværk, hvor en jesusfigur er nedsænket i et glas med kunstnerens urin og taler om, at det kan forarge nogle kristne".

Artiklen fortsætter under banneret

Maria Roneklindt mener desuden, at hun ved at vise tegningerne i plenum er med til at afmystificere dem for eleverne. Hun har også oplevet at flere af hendes muslimske elever synes, at modstanden mod tegningerne tog overhånd og det åbner op for diskussioner af, at der er mange forskellige måder at være muslim på.

"Jeg har aldrig oplevet at mine muslimske elever har følt sig stødt af, at jeg viser tegningerne. Så har de i hvert fald ikke sagt noget om det. Jeg har heller aldrig fået nogen forældrehenvendelser om det".

Chok at lærer blev dræbt

Maria Roneklindt fortæller, at hun er dybt chokeret over mordet på Samuel Pety, men hun tror ikke, at det vil få hende til at ændre på sit forløb.

"Hvis det ændrer noget for mig, så er det, at jeg tænker, at det er endnu mere vigtigt at vi har en debat om det i klassen"  siger hun. "Vi lærere skal ikke lade os diktere af den slags. Vi skal værne om vores værdier og ytringsfriheden. Men når jeg hører, at der er en dansk lærer, som modtager trusler fordi hun fortæller, at hun vil vise tegningerne - det kommer meget tæt på. Jeg kan godt blive bange, men vi er nødt til at fortsætte med at gøre det, vi gør. Det var faktisk også derfor, jeg lavede mit facebookopslag. Jeg vil godt stå frem og sige det højt".

'Didaktik burde være det eneste væsenlige' 

I Folketinget er tidligere lærer og nuværende repræsentant for Nye Borgerlige Lars Boje Mathiesen helt enig med Marie Roneklindt. Han har for fem år siden udtalt til folkeskolen.dk, at han viser sine elever muhammedtegningerne, når det er relevant i forhold til at give eleverne den bedste undervisning. Dengang var han selv aktiv lærer og hans holdning er den samme i dag, hvor han er blevet politiker på fuld tid.

"Den eneste gyldige overvejelse, en lærer kan gøre sig, er den didaktiske. Hvordan giver jeg mine elever den bedste undervisning? Det er det eneste hensyn en lærer skal tage" siger han i dag. "Det er ødelæggende, når en skoleleder går ud og siger, at vi passe på ikke at skade skole/hjem-samarbejdet ved at vise tegningerne (udtalelse fra Skolelederforeningens formand Claus Hjortdal på folkeskolen.dk i 2015, red) eller en konsulent siger, at der ikke er faglig grund til at vise tegningerne (udtalelse fra Dennis Hornhave Jacobsen, formand for Falihos i Berlingske tirsdag, red.). Det er lærernes kerneopgave at undervise i demokrati, og det er helt hen i vejret, hvis vi ikke kan se, det vi taler om, når vi taler om ytringsfrihed".

Lærerne skal ikke stå alene

Lars Boje Mathiesen har dog fuld forståelse for det, hvis der er lærere, som er bekymrede eller bange for konsekvenserne ved at vise deres elever muhammedtegningerne oven på sidste uges mord på Samuel Pety.

"Det er en helt forståelig, menneskelig reaktion"  siger han. "Og derfor skal lærerne ikke stå alene med det her. Aviserne burde rydde forsiderne, der burde være demonstrationer til støtte for ytringsfriheden, statsministeren burde fordømme det. Alle burde være oppe af stolene og kæmpe for det her. Det er vores samfund, der er under angreb og det stopper ikke. Næste gang er det måske en dansk lærer, som får hovedet hugget af for at passe sit arbejde".

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.409 andre er allerede tilmeldt

Religionsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Religionslærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.005 andre er allerede tilmeldt