Onlineundervisning
41   16

Aalborg-politiker: Corona-krisens digitale fremskridt skal udnyttes

Corona-krisen har på rekordtid givet folkeskolen unikke digitale kompetencer, og nu skal potentialet analyseres i Aalborg Kommune. "Vi skal bygge videre på erfaringerne til gavn for børnenes læring", siger Maja Torp (V), der er skolepolitiker i Aalborg.

Efter at folkeskolen i årevis har trippet fremad med små og usikre babyskridt i udnyttelsen af den digitale undervisning, har corona-krisen på rekordtid givet skolerne nye unikke digitale kompetencer - og de skal udnyttes, mens erfaringerne og den nye viden stadig står skarpt for alle.

Sådan lyder det fra den nordjyske skolepolitiker Maja Torp, der sidder i byrådet i landets tredjestørste kommune, Aalborg.

Hun har derfor bedt skoleforvaltningen i Aalborg om at udarbejde en analyse af potentialet af de digitale fremskridt, som ikke mindst lærere og elever i kommunens folkeskoler har gjort siden nedlukningen af Danmark.

Bedre end utallige kurser

Artiklen fortsætter under banneret

"Nu har vi på ultrakort tid rykket udviklingen frem med muligvis årtier. Det skal vi bygge videre på, nu hvor hverdagen så småt begynder at banke på igen. Den meget værdifulde erfaring og kompetenceudvikling, som selv et utal af kurser ikke kunne have leveret, skal vi have omsat til mere kvalitet i undervisningen og læring i folkeskolen efter corona-krisen", siger Maja Torp til folkeskolen.dk

Konkret peger hun især på fire perspektiver, hvor den digitale undervisning som et supplement vil indebære fordele i undervisningen. Det drejer sig bl.a. om bedre muligheder for niveaudeling i klassen samt om mere individuelt rettet undervisning.

"I dag har vi ikke niveauinddelte klasser, og det kan være vanskeligt at imødekomme alle elevers faglige niveau med klasseundervisningen. Digital undervisning kan nå langt mere varieret ud til den enkelte elev og udfordre både de fagligt svage og de fagligt dygtige elever. Det samme gælder en mere individuelt rettet undervisning. Her kan de digitale læringsredskaber gøre en stor forskel med langt større mulighed for at tilrettelægge undervisningen efter, hvordan den enkelte elev lærer bedst", forklarer Maja Torp.

Bedre støtte til elever med diagnoser

Desuden peger hun på, at digital undervisning kan give bedre støtte til klasseslæreren. I digitale undervisningsprogrammer er der ofte indbygget pædagogisk guidning, som ifølge Maja Torp også kan hjælpe en lærer i et fyldt klasserum med at hjælpe alle godt i gang. Og endelig peger hun på, at digital undervisning kan føre til bedre faglig læring hos børn med særlige behov.

"Mange af vores børn med diagnoser og særlige behov er udfordret af at være fuld tid i skole med mange andre børn. Men de behøver ikke at gå på kompromis med deres faglige læring, bare fordi de ikke kan sidde blandt alle de andre børn hele dagen. Derfor kan der være nye muligheder i at tænke i mere supplement med digital læring til børn med diagnoser eller længerevarende sygdomsforløb", siger Maja Torp.

Hun understreger, at hun ikke er ude på at mindske det fysiske møde mellem børn og lærere og pædagoger.

"Der er stadig masser af fordele ved at møde fysisk op i skolen, både i forhold til læring, det sociale fællesskab og læring af sociale kompetencer. Men jeg mener helt klart, at vi skal bygge videre på de nye it-kompetencer - og modet og selvtilliden - som er opbygget gennem de seneste par måneder. Blandt andet ved at understøtte en fortsat udvikling af lærernes it-kompetencer. Vi skal bruge disse værdifulde erfaringer til at gøre folkeskolen endnu bedre - til gavn for vores børns læring", siger hun.

Dermed er den nordjyske politiker helt på linje med formanden for Skolelederforeningen, Claus Hjortdal, der tidligere har påpeget, at skolernes erfaringer fra nødundervisningen kan være med til at udvikle dem.

"Man kan forestille sig, at vi opdager helt nye måder at differentiere eller variere undervisningen på. Vi skal huske at være nysgerrige på det og lade os blive draget af det her, for skolen bliver aldrig den samme, og det skal vi udnytte til vores fordel,« har Claus Hjortdal tidligere sagt til Skoleliv.dk


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.872 andre er allerede tilmeldt