En del lærere underviser i håndværk og design online. Læs om hvordan Stine Nørregaard Schaksen gør i artiklen "Se hvad dine kolleger gør med håndværk og design".

Ministeriet vurderer, at man kan fjernundervise i håndværk og design

Der kan være udfordringer ved at undervise i håndværk og design som fjernundervisning, men Styrelsen for Undervisning og Kvalitet vurderer, at det kan lade sig gøre og giver forslag til aktiviteter. Kun elever, der afslutter faget i år, har krav på at få nok praktisk undervisning.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er stor forskel på, hvor meget undervisning i håndværk og design eleverne har fået under coronakarantænen. Og der har været usikkerhed blandt lærerne om, hvor meget de skulle gøre ved faget. Folkeskolen.dk/h&d har spurgt læringskonsulent, Rikke Hyldahl, som har håndværk og design som et af sine områder, om det er ministeriets anbefaling, at lærerne sender opgaver ud til eleverne i håndværk og design.

Skal man nødundervise i håndværk og design?

Svaret fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet lyder:

"Da håndværk og design er et fag, der er kendetegnet ved brug af redskaber, maskiner og materialer, kan der være udfordringer, når undervisningen ikke kan foregå i faglokalet. Det er dog Styrelsens for Undervisnings og Kvalitets vurdering, at man kan fjernundervise elever i faget håndværk og design".

De foreslår, at lærere i udvælgelsen af indhold og overvejelser om elevernes mulighed for at løse opgaverne hjemme, fx kan stille opgaver, hvor teknikker, der ikke kræver særligt værktøj, redskaber eller udstyr, kan trænes.

"Der findes en stor og varieret mængde af materialer på diverse digitale læringsportaler, som kan tilgås gratis. Læreren kan også lade eleverne gennemføre enkle designprocesser, hvor de skal løse udfordringer og dokumentere processen, eller man kan bede eleverne se fagspecifikke film, for at understøtte dem teoretisk", lyder svaret.

Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har udarbejdet en række inspirationsmaterialer om fjernundervisning i de praktisk-musiske fag herunder håndværk og design. Materialerne kan findes ved at følge linket under artiklen

Kun de der afslutter - men hvem er det?

Vi har også spurgt, om eleverne skal have ekstra undervisning i faget, når de kommer tilbage, hvis lærerne ikke vælger at sende opgaver ud. Her lyder svaret.

"Folkeskolerne skal udelukkende udbyde erstatning for den praktisk orienterede undervisning i fag, som eleven afslutter i skoleåret 2019/20, og kun hvor det er praktisk muligt, jf. nødundervisningsbekendtgørelsens § 2, stk. 6. Der skal således ikke gives erstatningsundervisning i valgfaget håndværk og design, men den praktiske undervisning, der ikke har kunnet gennemføres, udskydes til når skolerne igen åbnes".

Se hvad dine kolleger gør med håndværk og design i coronaens tid

Her er det værd at bemærke, at elever, der afslutter i skoleåret 2019/2020 jo også må gælde alle de elever, som ikke fortsætter med et valgfag.

Læs mere

Ministeriets råd til fjernundervisning i praktiskmusiske fag