Håndværk og design
0   17

Se hvad dine kolleger gør med håndværk og design i coronaens tid

Se 'Made in Denmark', skitsér et møbel fra dit hjem, lav et flettehjul. Det skorter ikke på gode ideer til fjernundervisning hos de lærere, som stadig underviser. Stine Nørregaard Schaksen er én af dem. "Jeg spurgte faktisk ikke min leder, før jeg gik i gang, for mig handler det også om stolthed i faget", fortæller hun.

Umiddelbart har lærerne ikke pligt til at give eleverne undervisning i håndværk og design, mens de er hjemme fra skole, med mindre de skal til eksamen i år. Alligevel har mange skoler valgt at tage faget med, når der skal planlægges nødundervisning. Og der er mange kreative forslag til, hvad man kan sætte eleverne i gang med.

Blandt folkeskolen.dk's bloggere er der en ide om at lave zero waste-projekter som fx klude af gamle strømper fra Sarah Urgaard.

Den faglige rådgiver Katrine Diduch nævner, at der er masser af online-aktivititer på læringsportalerne, men anbefaler, at man i stedet beder eleverne gå offline og fx tale med deres forældre eller bedsteforældre (pr telefon) om, hvordan de havde sløjd eller håndarbejde i skolen for via samtalen at få et historisk indblik i faget. Hun henviser også til en masse aktiviteter, man kan lave udendørs.

Gå i skoven og bag boller

Artiklen fortsætter under banneret

Blogger Niels Lyngbo mener derimod, at man skal lytte til ministeriets ord om, at der kun er nødundervisning i hovedfagene, hvilket han illustrerer med en gaffatapet fuksvans.

"Billedet af saven, der er tapet fast med gaffa, skal selvfølgelig ikke tages bogstaveligt. Hvis børnene har mulighed for at snitte, sy eller gå i skoven med mor, er det jo skønt. Vi skal bare ikke presse dem. Masser af gode ideer opstår, når man får tid til at kede sig. Gå i skoven, bag boller, slib spisebordet, lav noget, hvor sanserne kommer i brug", skriver han.

De to holdninger går igen i de 42 svar, der er kommet, da folkeksolen.dk/h&d spurgte ud i facebookgruppen for håndværk og design efter, hvad lærerne gør med faget. En god portion holder sig til, at der ikke skal undervises, og mange mener ikke, at det er en god ide. Mens en anden god portion kommer med masser af kreative forslag til undervisning. Se de mange forslag i boksen.

bud på onlineundervisning fra håndværk og design-lærere

Rikke Richtendorff: Jeg har lavet en padlet, hvor eleverne kan lægge billeder af noget, de har lavet hjemme. De har måske lært at strikke, hækle, bygget en fuglekasse eller noget andet, de har materialer til hjemme. Jeg har desuden fået tilsendt billeder af elever, der hjælper med forskellige håndværksmæssige ting i hjemmet.

Maja Hauberg: Mine elever har fået en skriftlig opgave (som de skulle have haft lidt længere henne på foråret), de deler med mig og så kan jeg give feedback

Lærke Grove: 4. klasse laver design i et kendt tegneprogram. 5. klasse laver navneskilte til næste års mapper i et kendt tegneprogram (vi genbruger gamle mapper ) 6. klasse laver moodboard over temaet genbrugsmaterialer til årets sidste forløb, hvor de skal lave en brødkurv i et genbrugsmateriale.

Wisti Pedersen: Valgfags eleverne skal opdatere deres egen portefolie-hjemmeside til 100 %. Mellemtrinnet har fået mulighed for at løse en af Clio-portalens H&D tegne-samtale opgaver. Og ellers nyde tiden til egen kreativitet omkring hjemmet. Måske får de en frivillig "Skove i skolen" opgave i næste uge. Som lærer vil jeg nok tilse deres igangværende projekter op til skolestarten, så ingen ting mangler og alt ligger klart til en effektiv start.

Hanne Brink Erichsen: Mit valgfagshold afleverer en opgave, hvor de har tegnet skitser af møbler i eget hjem. Så de øver det. Og så har de fået en persona, de skal beskrive. Næste bliver nok en lille designopgave ud fra personaerne og dertil lave skitser og en lille mock op i pap fra papkasser. De skal sende billeder og begrundelse for deres valg i designprocessen .

Anja Weber: Jeg har taget udgangspunkt i et forløb på Clio. Eleverne går i 6. klasse, og de skal, kun hvis muligt, lave en arbejdsstation af genbrugsmaterialer, hvor de kan opbevare blyanter, farver, clips og saks m.m.

Joan Krongaard: Jeg har lagt link ind til nogle opgaver, der kan løses med ting man typisk har hjemme. Desuden er der link til sider, hvor man kan få ideer og til udsendelser man kan se. Alt materiale jeg har sendt ud er kun til inspiration for dem, der gerne vil lave noget kreativt i perioden. Jeg har opfordret dem, der laver noget til at sende billeder af deres projekter. Så ingen skal arbejde med faget, men har mulighed for det

Charlotte Wedel: Mine elever er blevet sat til at lave string-art hjemme. I håbet om at man næsten altid har et stykke træ og nogle søm liggende. Efterfølgende skal de bruge garn.

Noget de kan lave uden at spørge mor og far

Stine Nørregaard Schaksen, som underviser i håndværk og design på Gilbjergskolen i Gilleleje, er en af de lærere, som giver sine elever opgaver.

"Jeg ventede ikke på, at ledelsen meldte noget ud, men gav det, som jeg ville have lagt til en vikar, allerede den første uge. De skulle se programmet Made in Denmark, og så har jeg lavet en masse spørgsmål, de skulle svare på. De skulle lave noget af papir og tage billeder og lægge det op via class room", fortæller hun.

Det er ikke alle, der har afleveret, og det er ikke noget, hun har planer om at reagere på, hvilket hendes leder heller ikke mener, at hun skal. Til gengæld har nogle overrasket positivt med fx at bruge symaskine til papirsamlinger. Eller en der spurgte, om hun behøvede at lave papiropgaven, for hun var ved at lave en stol sammen med sin far.

"Jeg har tænkt, at det skal være noget, børnene kan finde ud af, uden at spørge far og mor, så forældrene ikke bliver stressede af det. Men jeg har fået de sjoveste tilbagemeldinger fra især mødre, fordi de synes, det er så sjovt at være med til at se programmet og svare på spørgsmålene. Det er tydeligt, at der er nogle, der hygger sig med det".

I denne uge har eleverne fået til opgave at arbejde med flettehjul. Det har de prøvet før, fordi Stine Nørregaard Schaksen og hendes kollega havde en periode, hvor de ventede på træ til et forløb med skamler, og i mellemtiden introducerede de så eleverne til flettehjulet.

"Der var nogle af de drenge, som godt kan lide at snakke meget, der blev så optagede af det, at de ikke ville holde spisepause, før de fik lov at tage dem med ud. Og de krævede at få garn med hjem, De snakkede om at åbne deres egen butik med det. Det skete i tre klasser, at de var helt tossede med det. Jeg tror, at det er enkeltheden, der gør, at de kan lide det. Der skal ikke så meget til, som til at strikke".

I den opgave, de har fået nu, er der et ekstra twist, fordi de skal gå rundt i hjemmet og finde ting, de kan flette af - langt græs, gammelt snørebånd, en hullet T-shirt, de kan klippe i strimler. De skal eksperimentere og se, hvad det gør ved arbejdet.

Nogle får meget ud af det, andre dukker ikke op

Stine Nørregaard Schaksen mødes med eleverne på Google Meet på det tidspunkt, hvor de normalt skulle have deres tre timer håndværk og design i 4. og 5. klasse. Hun har ikke udskolingselever, fordi skolen er under ombygning.

Så viser hun dem, hvad de skal lave og forklarer og svarer på spørgsmål, og så lader hun dem arbejde selv og kommer tilbage efter lidt mere end en time, når de har set filmen, og så kan hun hjælpe med den praktiske del.

"Der er nogle, der får rigtigt meget ud af det, vi laver og også af det, de laver med deres forældre - fx hende der går med sin far og laver stol og skammel. Eller en ordblind dreng vi har, som havde dokumenteret hele sin proces via billeder. Det var så fint. Men det er de samme elever, som ikke ville deltage normalt, som heller ikke gør det her. På den måde er det meget det samme".

I andre fag har hun og hendes kolleger oplevet forældre, der klagede over, at der bliver forventet alt for meget. Men i håndværk og design har hun kun fået positive tilbagemeldinger fra forældre, der synes, det er sjove ting, de skal lave.

Det handler om stolthed

Den store forandring for hendes selv er, at alting tager utroligt meget længere tid end normalt.

"Det at svare på alle beskederne i aula, at hjælpe elever med unilogin og møder og planlægning og rettelser osv. Alt tager meget længere tid end normalt, og alt skal laves på helt andre måder, end jeg normalt ville".

Men hvorfor så bruge tiden på at sende undervisning ud i et fag, hvor hun måske ikke behøver det?

"Jeg kan nok bedst beskrive det ved at fortælle, hvordan det var, da jeg gik til eksamen i faget. Der sagde min censor, at jeg havde brugt et ord, som ingen andre havde brugt. Det viste sig at være stolthed. Og det er det, det her handler om for mig. Hvis vi skal kæmpe for, at det her fag skal have værdi, så er vi også nødt til at holde fast i, at de ting, det kan med at give koordination og motorik og udvikling af den anden hjernehalvdel, det er noget børn har brug for og længes efter i en digital verden. Og det er ikke noget vi skal give køb på eller sætte i sidste række".

Selvfølgelig ønsker hun ikke at stresse forældrene yderligere, men hun mener, at faget netop kan noget i denne tid.

"Når de fx sidder med flettehjulet, så får de tankerne hen på noget andet, end det bogligt. De sidder med stressede forældre og en stram ugeplan. Der er det godt, at de har noget i hænderne. Især dem, der bor i lejlighed".

Hvad Stine Nørregaard Schaksens elever skal lave i næste uge, ved hun ikke, for intet følger jo den normale plan.

"Lige nu skal vi opfinde den dybe tallerken hver uge. Men så er det bare det, vi gør".


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Håndværk og designnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Foreningen for håndværk og design.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.088 andre er allerede tilmeldt

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.826 andre er allerede tilmeldt