Blog
2   18

Online undervisning i en Covid-19 tid

Abonner på nyt om Folkeskolens matematikrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Covid-19 sætter allerede store aftryk i vores hverdag og nu endnu mere. Skoler lukker, det hele er lidt uvist, underlig og skræmmende, men eleverne skal have undervisning https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2020/mar/200311-nye-tiltag-mod-covid-19-coronavirus

Det kan føles som at træde rundt i et minefelt. Man vil gerne fra A til B, men ved at hvert skridt er en udfordring. Eleverne skal undervises, men den menneskelige kontakt er farlig. Mit hoved er allerede ved at planlægge online undervisning for mine klasser.

8. klasse matematik

Eleverne får opgaver i https://skoledu.dk/ som de løser på aftalte tidspunkter, og jeg skriver kommentarer til deres arbejde, mens de arbejder med deres opgaver. Derudover får de eksamensopgaver tilsendt, som de returnerer løst til mig digitalt. Vi laver digitale spørgetimer, hvor de stiller skriftlige spørgsmål til emnet, vi har gang i. Og så skal eleverne lave små film, hvor de forklarer emnet, vi arbejder med. Filmene uploades i Onedrive og alle skriver kommentarer/feedback til et antal af filmene. Det bliver en helt ny oplevelse af være matematiklærer fra egen sofa.

Teknologiforståelse

Artiklen fortsætter under banneret

Eleverne får opgaver i Scratch – der er masser af små træningsøvelser på https://scratch.mit.edu/ideas som de kan arbejde med.

Eleverne skal også arbejde med Code.org, https://studio.code.org/courses, hvor der også er masser af aktiviteter, der kan løses på egen hånd.

Jeg opretter en klassekode i https://codecombat.com/ og så kan eleverne arbejde med kodningsaktiviteter på siden. Det virker som et spil og er motiverende og udfordrende.

Eleverne kan også arbejde i https://cospaces.io/edu/, hvor de kan lave fantastiske fantasifulde verdener. Vi har lige anvendt programmet i Coding Pirates, og det var en sand fryd at se elevernes produktioner – dansende kameler, sjove kommentarer og finde detaljer. Der kan også bruges mange gode timer her, og man kan også arbejde flere i samme verden.

Musik

Her vil eleverne blive sat til at arbejde med https://sonic-pi.net/, hvor de kunne kode musik, være kreative og lege med lyd.

Måske drømmer jeg, men eleverne ville kunne hygge sig med at lave nogle fantastiske digitale produktioner, samtidig med at de får en del værktøjskendskab og anvendt deres fantasi og forestillingsevne.

Jeg overvejer hvilke platforme vi skal bruge til kommunikation, det kunne være smart hvis man både kunne lave videosamtaler og skrive sammen – måske endda i forskellige grupper.

I en uhyggelig situation kan det virke lidt spændende at udfordre formatet undervisning af en klasse i et fag. Jeg er parat til online læring i folkeskolen. Og venter spændt på udmeldingerne fra de højere instanser.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.034 andre er allerede tilmeldt

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.872 andre er allerede tilmeldt