Landets hjemsendte skoleelever skal ikke holde ferie, men stadig levere en indsats, lyder det fra Jacob Bundsgaard.

KL-formand: Eleverne skal levere en arbejdsindsats hjemmefra

Folkeskolelærerne skal være fleksible, og eleverne skal ikke regne med ferie, bare fordi de nu er sendt hjem fra skole, lyder det fra KL-formand, Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard (S). Ifølge skoleledernes formand skal de hjemsendte elever undervises digitalt.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Da statsminister Mette Frederiksen (S) onsdag aften havde lukket ned for Danmark med det mest vidtgående og dramatiske indgreb i danskernes hverdag i mange årtier, gik der ikke mange minutter, før Aarhus-borgmester og formanden for Kommunernes Landsforening (KL), Jacob Bundsgaard (S) modtog en kort sms fra sin 16-årige søn, der går i 9. klasse.

"Ferie, ferie, ferie", skrev den 16-årige til sin far.

"Men der måtte jeg skrive tilbage til ham og skuffe ham en smule. For der skal altså også leveres en arbejdsindsats i den periode, hvor man ikke skal møde frem fysisk til undervisningen. Det finder vi forhåbentlig en god ramme for lokalt, når vi lige er på den anden side af det allermest hektiske. I den her periode, hvor de fleste elever skal være derhjemme, skal vi sikre, at de får så god en undervisning, som det overhovedet er muligt, når man nu ikke mødes hver dag på skolen", siger Jacob Bundsgaard til Folkeskolen.dk.

Behov for fleksibilitet og tålmodighed

KL-formandens hovedbudskab til landets folkeskolelærere er samtidig, at Danmark er i en helt ekstraordinær situation, hvorfor der også er behov for lærernes tålmodighed og fleksibilitet.

Alle skoler skal holde lukket fra på mandag

"Alle kommunikationskanaler er hårdt pressede, så det bedste råd er at prøve at holde tæt kontakt til sin nærmeste leder, så man ved, hvad man skal gøre. Og så bliver der formentlig også brug for at udvise en høj grad af fleksibilitet - og lærerne kommer nok også til at opleve, at man bliver bedt om at løse andre opgaver eller løse opgaver på en anden måde, end man har været vant til. Fordi vi som samfund har brug for det", siger Jacob Bundsgaard - og tilføjer:

"Og i den kommende tid vil der løbende komme præciseringer og justeringer. Hvilke medarbejdere skal på arbejde, hvem skal blive hjemme og den slags. Når de første hektiske dage er overstået, så kan man forhåbentlig komme godt i gang og få lavet så god en undervisning som mulig under de her forudsætninger", siger Jacob Bundsgaard.

KL fraråder erstatningsundervisning

KL-formanden understreger desuden, at der efterfølgende ikke bør stilles meget skrappe krav til kommunerne om at sørge for erstatningsundervisning for de tabte timer i skolen i form af fx senere weekendundervisning.

"Det er i hvert fald vores klare anbefaling, at man ikke stiller krav om det. For det første vil det være meget omkostningsfuldt, og for det andet vil det også være praktisk meget svært at få gennemført. Men det er klart, at der bliver et stort oprydningsarbejde på den anden side af det her. Det vil selvfølgelig især være eleverne i de ældste klasser, der har brug for at være helt up-to-date, så de kan klare sig ordentligt til eksaminerne og deres videre færd. Og så vil der også være nogle økonomiske hængepartier, men det tager vi, når vi er på den anden side af det akutte", siger Jacob Bundsgaard.

Mere digital undervisning

Formanden for Skolelederforeningen, Claus Hjortdal, tror heller ikke på, at der senere vil blive etableret weekendundervisning for at kompensere for de tabte skoletimer.

"Jeg tænker tilbage på lockouten i 2013. Her blev der iværksat ekstraundervisning, og vi kunne dokumentere, at vi indhentede det forsømte bagefter. Og den her gang er vi altså et helt andet sted, fordi vi rent faktisk er i stand til at lave noget digital undervisning. Alle folkeskoler og alle elever i en folkeskole i Danmark er vant til at være på digitale læringsplatforme. Og jeg tænker, at nu skal vi lige have et par dage til at friske det op i alle klasser, hvordan vi gør det her, og så skal lærerne sammen med ledelsen finde ud af, hvordan det skal struktureres. Jeg tror, vi vil se noget andet end i 2013", siger Claus Hjortdal til folkeskolen.dk.

Han henviser til situationen under lockouten i 2013, hvor forældre og bedsteforældre gik sammen og fx lavede ture til zoologisk have og museer.

Børnene kommer nok til at kede sig en smule

Men nu er situationen anderledes, for børnene skal ikke være med i større forsamlinger. Og det får konsekvenser, forudser skoleledernes formand.

"Det bliver en anden situation. Børnene kommer til at kede sig lidt. Så jeg tror også, at hvis vi kan lave nogle lidt sjove og anderledes undervisningsforløb, så vil de nok sige ja tak til det. Counterstrike på tredjedagen er nok ikke så sjovt som i starten", siger han.

Rapport fra vestkysten: Ingen panik og få elever