”Det er skolelederen, der bestemmer ". Sådan lød det korte, klare svar fra Pernille Rosenkrantz-Theil, da folkeskolen.dk spurgte, hvem der kan bestemme om skoler, som ikke er udtrukket til de nationale test, skal gennemføre dem dette forår.

Minister skærer igennem: Skolelederen bestemmer, om elever skal til nationale test

Opdateret 24/2 2020 kl. 19.30: Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil har i aften over folkeskolen.dk gjort det 100 procent klart, at det er skolelederen, der beslutter, om en skoles elever skal deltage i nationale test dette forår, efter at testene som følge af fredagens forlig ikke er obligatoriske.

Publiceret
Rådmand i Aarhus Thomas Medom har spurgt Børne- og Undervisningsministeriet, hvem det helt nøjagtig er, der skal bestemme, om en given klasse eller skole skal deltage i de nationale test i år.

Kommunerne erskoleejere

Skoleforligskredsen aftalte i fredags, at skolerne kanvælge ikke at gennemføre de nationale test i år. Når det alligevelkan være uklart, om det er kommunalbestyrelsen, der harbeslutningskompetencen, skyldes det fokeskolelovens paragraf 40stk. 2, som siger, at kommunalbestyrelsen fastlægger mål og rammerfor skolernes virksomhed. Derfor protesterede kommunernes foreningKL for eksempel også, da et folketingsflertal ville forbydekommunerne at fortsætte med bindende færdigheds- og vidensmål iskolen.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I dag starter bookingen af tider til dette forårs nationale test. Rådmand i Aarhus Thomas Medom opfordrer sine skoleledere til at sige nej til testene. Hvis det altså er muligt - for efter forliget i fredags var det endnu ikke klart, hvem der kan tage beslutningen, skrev folkeskolen.dk tidligere i dag. Senere på dagen fik redaktionen lejlighed til at spørge ministeren direkte:

Efter forliget i fredags er der en del usikkerhed om, præcis hvem der tager stilling til, om en given klasse eller skole skal deltage i de nationale test dette forår. Hvem har beslutningskompetencen?

"Det er skolelederen, der bestemmer det", lød det korte, klare svar fra Pernille Rosenkrantz-Theil. 

I fredags besluttede skoleforligspartierne på Christiansborg, at dette års nationale test bliver frivillige for de fleste skoler. Undtaget er dog de 20 procent skoler med de dårligste eksamenskarakterer i matematik og dansk og en række tilfældigt udvalgte skoler, som skal gennemføre test for at give et billede af det gennemsnitslige niveau på landsplan.

Nødløsning: Nationale test bliver frivillige for de fleste skoler

I Aarhus Kommune har alle skoleledere her til formiddag modtaget en mail med en opfordring om ikke at tilmelde sig. Afsenderen er rådmand for børn og unge-området, Thomas Medom (SF), der længe har været kritisk overfor de nationale test. Han giver i mailen udtryk for at han mener at værdien af de nationale test er behæftet med så stor usikkerhed, at elever, forældre og medarbejdere ikke bør pålægges at arbejde med dem.

Aarhus-rådmand: Træk ikke børn gennem nationale test, mens vi venter på noget nyt

Uklart hvem som kan træffe beslutningen

Thomas Medom bad Undervisningsministeriet om at melde ud, hvor beslutningskompetencen ligger. Han skrev i en mail, at hvis det var hos byrådet, ville han bede om Aarhus' byråds opbakning til, Aarhus sætter de test i bero, de kan. I samme mail inviterer han sig selv til møde med skoleledernetværket, så man kan tage en drøftelse om emnet.

Senere på dagen gjorde Pernille Rosenkrantz-Theil over for folkeskolen.dk klart, at det er en beslutning, skolelederne kan træffe.,

Enhedsliten kalder i samråd: Hvorfor skal en femtedel udsættes for test, hvis resultater man ikke tror på? 

Skoleleder vil lade lærerne bestemme

På Gudumholm Skole i Aalborg Kommune vil skoleleder Martin Eriksen overlade beslutningen til skolens lærere:

"Overordnet er jeg for test, hvis det er nogen test, man kan arbejde pædagogisk med", siger Martin Eriksen til folkeskolen.dk.

"Men nu er det jo tydeligt, at man ikke kan bruge de nationale test i forhold til at hjælpe det enkelte barn. Så hvis vi skal gøre det, skal det være fordi læreren har lyst til det og kan se et formål med det. For eksempel for at monitorere klassen eller bruge dem til en snak med eleverne om noget. Jeg kommer ikke til at pålægge lærerne at tage dem".

Kendt lærer til politikerne: Sådan kan nationale test skrues sammen

Powered by Labrador CMS