Nationale test
6   74

Kendt lærer til politikerne: Sådan kan nationale test skrues sammen

Anvend stikprøvetest, adskil pædagogiske test fra politiske styringsredskaber, stil krav om, at alle skoler udarbejder en evalueringsplan og gør testene mere valide og indholdsmæssigt bedre, lyder rådene fra lærer Mette Frederiksen til politikerne.

I går var lærer på Syvstjerneskolen i Værløse og skoledebattør Mette Frederiksen inviteret til møde i Børne- og Undervisningsministeriet for at få en gennemgang af den evaluering af nationale test, som netop er offentliggjort. Da hun kom ud, var hun ret sikker på, hvad hendes første råd til politikerne er:

"Som brandslukning synes jeg man skal lukke dem ned. Det er spild af tid at lave dem her i foråret og næste år", siger hun.

Artiklen fortsætter under banneret

Lav to evalueringssystemer

Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil har på denne baggrund af evalueringen indkaldt folkeskoleforligskredsen til drøftelser af de nationale test. Mette Frederiksen opfordrer politikerne til at lave to evalueringssystemer i stedet for et.

"Jeg er fortaler for, at man laver to evalueringssystemer. Ét som er målrettet pædagogik og undervisning, og ét som kan bruges som styringsredskab", siger Mette Frederiksen.

Evalueringen viser blandt andet, at testene ikke måler præcist nok på enkeltelever, og at lærerne bruger dem meget lidt i den pædagogiske praksis. Anbefalingen fra en rådgivningsgruppe, der er nedsat i forbindelse med evalueringen, er, at testene i den nuværende form skrottes.

Mette Frederiksen understreger, at lærere er glade for test - det er bare svært at bruge de nationale test.

"Vi har brug for evalueringsmetoder som lærere, som giver os billede af elevernes status og faglige udvikling. Men det behøver ikke at være den samme metode fra skole til skole", siger Mette Frederiksen. Hun foreslår, at der bliver stillet krav til alle skoler om, at der skal være en evalueringsplan.

"Der skal være et politisk krav om, at man laver nogle evalueringsværktøjer på hver skole. Det må gerne være en lokal plan. På samme måde, som der er krav om, at skolerne har en mobbestrategi, skal man lave en plan for evaluering. Så opfylder man det pædagogiske behov for evaluering og i planen skal, der også være et bud på, hvordan man videreformidler det".

Stikprøver

Mette Frederiksen mener, at man bør finde et andet system, som kan opfylde det politiske behov for at bruge test som styringsredskab. Her kigger hun ligesom Danmarks Lærerforening har gjort, mod Finland, hvor der er tradition for, at man laver stikprøvetest.

"Jeg kunne rigtig godt tænke mig, at det blev en stikprøvetest. Man kunne vælge ti procent ud hvert år. Men man skal ikke tage alle. Det er hul i hovedet og alt for resursekrævende. Stikprøver kan give et samlet billede og et nationalt gennemsnit for, hvordan det går med kvaliteten i skolen", siger hun og tilføjer, at det er afgørende, at den enkelte skole og klasse får mulighed for at teste analogt, og at alle test ikke foregår digitalt.

"Der bliver nødt til at være en analog mulighed. Eleverne i indskolingen og på mellemtrinnet har brug for en analog mulighed, for det er sådan, de lærer på".

Og så skal der stilles konsulenter til rådighed for de skoler, som bliver udtrukket til test.

"Der skal stå én til rådighed, når en klasse bliver udvalgt til stikprøveundersøgelsen. Der skal være nogen med, når man skal tolke resultaterne. Og så er der også en konsulent, som kan afrapportere. Det har lærerne simpelthen ikke tid til".

Valide test

Mette Frederiksen mener, at den fagrække, som bliver testet i dag, stadig skal testes.

"Jeg synes, det er rimeligt, at det er engelsk, dansk, matematik og fysik. Måske kunne man også have en naturfagsprøve i 5. Men fagrækken synes jeg er rimelig nok".

Men man bliver nødt til at udvikle test, som er valide, lyder det fra læreren.

"Testene mere valide og indholdsmæssigt bedre", siger hun og tilføjer: "Ud fra hvad jeg hørte om rapporten i går og fra mine erfaringer fra skolen, så er det hele denne snak om usikkerhed og den ringe validitet, det gør, at vi lærere tager tingene med et gran salt. Der er kommet flere undersøgelser, der viser, at nationale test ikke kan bruges på elevniveau. Vores skepsis hænger sammen med, at man som lærer har brug for at vide noget om den enkelte elev".

Undersøgelsen viser, at over halvdelen af lærerne ikke mener, at nationale test styrker kvaliteten af deres undervisning, og 62 procent mener, at andre test er mere anvendelige end de nationale test. Mette Frederiksen underviser i dansk, og her kan hun ikke bruge testene.

"Indholdet opleves som irrelevant. Der mangler hele det element der hedder læsehastighed - alle andre steder betyder læsehastighed meget. Det er også en indikator for ordblindhed. Vi får blandt andet mistanker om ordblindhed på grund af den lave læsehastighed. Men den er slet ikke er med, så kan man ligeså godt lade være med at lave den, så har vi brug for at lave nogle andre test. Ordsprog og talemåder fylder uforholdsmæssigt meget i testen i forhold til hvad det gør i fælles mål og den daglige undervisning", siger Mette Frederiksen.

Hun oplever dog, at nogle matematiklærerne i højere grad kan bruge testene i den deres pædagogiske praksis end dansklærere. Men de fleste gør det ikke.

"De stort set ikke bruges ind i den pædagogiske praksis. Det er for tidskrævende at sætte sig ind i, hvordan man tolker det ordentligt".

Læs både om læreres og forskeres bud på gode test i Folkeskolen Forskning i næste uge.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ