Musik
1   18

Ny lærer om valgfag i musik: "Det er megasvært at blive kastet ud i"

Valgfag i musik i 7. klasse har været en overraskende stor udfordring for nyudklækket lærer Thomas Brink Siem.

"Det er megafedt at være lærer".

Så klart udtrykker Thomas Brink Siem sig om lærerlivet. Han blev færdig på læreruddannelsen i Silkeborg i sommer og har siden august arbejdet på Lystrup Skole i Aarhus. Han har musik seks lektioner om ugen. Han underviser i musik i to 5.-klasser og i det nye to-årige valgfag musik i en 7. klasse.

Det har været svært som ny lærer at skulle starte et toårigt valgfag med obligatorisk afgangsprøve op.

"Det er megasvært at blive kastet ud i. Jeg har ikke har nogen erfaring at trække på. Det er først nu, der er kommet en prøvevejledning, så jeg har grebet ud i luften, når jeg skulle forberede mig. Hvad skulle vægtes? Hvad skal eleverne kunne? Skal de kunne noder? Jeg vidste ikke, hvad der var niveaupassende", siger Thomas Brink Siem.

Artiklen fortsætter under banneret

Musik er ikke ønskefaget

En anden udfordring, som overraskede ham, var at der kun er få af de 13 elever, som har valgfaget musik, som har valgt det som førsteprioritet.  

"De ville egentlig helst have haft madkundskab. De fleste har ikke spillet et instrument. Det forstod jeg ikke. Havde det været mig i udskolingen, så havde jeg gjort alt for at komme på det hold. Det viser, at musikfaget har det svært. Vi bliver nødt til at finde ud af, hvordan musik igen bliver et naturligt valg", siger han.

Ud af de fire valgfag, som skolerne i forbindelse med det nye valgfag skulle tilbyde, er musik det fag som færrest har valgt. En undersøgelse som folkeskolen.dk foretog i foråret viste, at langt de fleste elever valgte madkundskab som førsteprioritet. Thomas Brink Siem tvivler på, om det at musik er blevet et prøvefag, gavner.

"Ambitionsniveauet bliver højere, fordi det er et eksamensfag. Men det kan blive lidt farligt. Faget står på en balance mellem at være et praktisk udøvende fag og et teoretisk fag. Den umiddelbare glæde ved musik kommer gennem den praktiske del. Pludselig er der ting, som man skal igennem, som kan virke meget fremmed for elever, der ikke er vant til at spille. Er det realistisk, at jeg med to timer om ugen både kan lære dem både at spille og lære dem teori, når så mange kommer uden forudsætninger og med manglende motivation?", spørger han.

Umiddelbar musikglæde på mellemtrinnet

Undervisningen i 5.-klasserne er lettere, synes han.

"De har en helt anden umiddelbar glæde over for faget. Det har også noget med alder at gøre, og noget at gøre med den kultur, der er i klasserne. Men 5.-klassernes glæde og nysgerrighed er en gave i musik. Man kan lege lidt - måske føles det lidt fjollet, men så opdager de, at det giver noget. Det er meget sværere at få 7.-klasser til at bruge afrikanske ostinater (fast tilbagevendende rytmiske og melodiske figurer, red.). De kigger på en, som om man er åndssvag. Jeg har oplevet flere, som kun vil spille på et specifikt instrument", siger han.

Thomas Brink Siem har altid sunget. Han skriver egne sange og spiller guitar. Han elsker at performe som lærer, mens han synes forberedelsen til timerne godt kan blive lidt tung. Han spiller flere instrumenter til husbehov. Men han synes, det var en stor opgave, da han skulle lære klaver på læreruddannelsen.

"Over halvandet år har vi fået måske halvanden time instrumentundervisning solo. Når jeg snakker med mine musiklærerkolleger, der er mere erfarne end jeg, så havde de måske en time om ugen på læreruddannelsen. Jeg ville ønske, jeg var mere nodesikker og bedre til at spille klaver, for det giver en enorm tryghed. Jeg kan godt begå mig på instrumenterne til husbehov, men det er kun fordi jeg selv har gjort noget for det".

Thomas Brink Siem er uddannet til at undervise i dansk, musik og engelsk. Han har 26 lektioner om ugen på Lystrup Skole og underviser i geografi, idræt, musik og dansk.

"En af de svære ting som ny lærer er, hvor man skal lægge sin energi. Det giver en utilfredshed, når man ikke har naturfag på linje og skal ind i 7. klasse og lege geografilærer. Hvis man ikke har en naturvidenskabelig faglighed, så er det svært at fake sig til den. Selv om læreruddannelsen er mega-sparet, og man ikke føler sig helt vildt godt klædt på, så giver den faglighed tryghed".


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Musiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Musiklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
624 andre er allerede tilmeldt

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
241 andre er allerede tilmeldt